Brev
Intet talent og ingen hobby
Hej
Jeg har et rigtig stort problem. Mit selvværd er rigtig lavt (har ikke noget at gøre med corona)
Jeg ser at alle andre er gode til noget; gymnastik, bage, skrive historier, synge, danse og/eller spille på et instrument, men jeg er ikke god til noget. Jeg gik i lang tid, og troede at jeg var god til at synge, men så fandt jeg ud af, at jeg faktisk er virkelig dårlig!
Det var det der startede det hele. Jeg har nemlig altid gerne ville være en sanger, selvom idéen for mange lyder rigtig dumt.
Men så pludselig en dag gik det op for mig: Jeg har intet talent. Intet jeg er god til. Intet jeg rigtig interessere mig for. Ingen hobby. Intet jeg gider bruge tid på at lære. Hvad? Jeg ser og hører HVER DAG på; “Jeg kan rigtig godt lide… Se hvad jeg har lavet!” o.s.v. Altid noget folk er gode til. Og så ser man bare lille talentløse mig.
Hvis folk en dag spørger mig “Hvad kan du så lide?” eller “Hvad er du god til?” så er alt jeg kan svare “ingenting” eller “at dovne den af og se på min perfekte storesøster”
For det er den 2. ting. Jeg har en storesøster som er klog, god til at synge, god til at spille på instrumenter, god til at være kreativ og som er rigtig pæn. Seriøst ALT det jeg ville være. Jeg er ikke så klog, jeg er dårlig til at synge, jeg kan ikke spille på noget instrument, jeg er ikke god til at være kreativ, og jeg er lidt tyk og sidder med et ansigt fyldt af bumser.
Og ja, ja. “Der findes værre ting end at have bumser og være lidt overvægtig. Du har mere end de fleste.” Men har man ikke selvværd. Så har man INTET.
Så hvad skal jeg gøre? Det sidste jeg vil gøre er at ‘snakke med en voksen,’ for at snakke med en voksen løser ikke altid alle problemer. Og det her kan de ikke hjælpe mig med.
Men please hjælp mig!! Hvad skal jeg gøre? Min verden falder sammen, og jeg føler, at jeg ikke kan gøre noget ved det. Ps det er ikke min rigtige alder. Vh. P
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg vil gerne sige dig et kæmpe tak for dit brev! For du har været så god til at forklare dit ønske om at brænde for noget eller være dygtig til noget.
Hvad er et problem overhovedet?
Du forklarer også, at du ved, at der findes værre ting – og at andre måske har “værre problemer” end dig. Men at selvværd er af så stor en betydning, at det kan være svært at værdsætte de ting man har, hvis man intet selvværd har. Det vil jeg give dig ret i.
Når det er sagt: Jeg synes ikke det lyder som et ubetydeligt problem. Jeg kan både se og fornemme, hvor meget det går dig på. Og uanset hvordan andre måtte have det, så tænker jeg, at det lyder ubehageligt for dig, som du går og har det nu.
Det er også både okay og godt, at du er stoppet op, har mærket efter og fundet frem til, at det ikke er som du ønsker dig. Det er stærkt!
Talent eller hobby
Du har haft en stor drøm om at være sanger. Men hvad har gjort, at du pludselig ikke tror/synes, at du er god til det? Det lyder i hvert fald til, at det her med sangen, har gjort ondt på dig.
Og nu kan jeg godt forstå, at du så står og skal finde dig til rette igen. Du søger efter, hvad du er god til, og hvad du godt kan lide at bruge din tid til.
Du beskriver, at dem omkring dig, er dygtige til det, de laver. Hvis du følger med på sociale medier, kan det måske også være værd at tænke på, at vi der sjældent deler det, der er svært eller ikke lykkes, men fremstiller det, der gik godt. Jeg håber, det giver mening?
Derfor kan det også være rigtig godt, at prøve at snakke med nogen. Jeg kan se og respekterer også, at du ikke vil snakke med en voksen omkring det. Men måske kan det være en hjælp at snakke med din søster eller måske nogle venner? Måske oplever de noget af det samme, bare uden at vi andre lægger mærke til det?
Nu kender jeg dig ikke, men jeg kan blandt andet se, at du er god til at skrive og god til at forklare hvordan du har det. Og selvom det kan lyde som et meget klichéfyldt svar, så er jeg sikker på, at du vil finde frem til de ting, der betyder noget for dig – og som du er god til.
Måske ikke i dag. Måske heller ikke i morgen. Og måske det vil kræve at du afprøver flere forskellige ting og hobbyer, og at du – ikke mindst – øver dig.
For selvom det ville være enormt rart, så er det langt de færreste der bager den perfekte kage første gang de prøver, eller laver et kunstværk første gang de maler. Jeg håber, du kan følge mig?
Så i første omgang handler det måske om, at finde frem til ting, du synes er sjove, rare, spændende eller interessante. Og det er lettere sagt end gjort. Men prøv måske også at tænk i, om der er ting du godt kan lide, som du måske ikke er god til – endnu.
Selvværd
Nogle gange, kan vi komme til at være meget fokuserede på alt det vi ikke kan. Eller alt det, der ikke er som vi gerne vil.
Så måske kan du prøve at se, om du kan ændre det fokus. Prøv evt. at sig én pæn ting om dig selv hver dag. Det kan være en hjælp at skrive det ned, så man kan se tilbage på det. Selvom det er en lille ting, så kan det hjælpe på selvværdet.
Jeg håber, at du vil holde fast i dit ønske. Og at du også vil dele dine tanker og bekymringer som du har gjort det i brevet her, så du ikke skal gå med det selv. Og husk, at det tager tid, og det er okay, selvom det kan være enormt frustrerende.
Kærlig hilsen BørneTelefonen