Hvad gør jeg?

Hej BørneTelefonen

Jeg ved på ingen måde hvad jeg skal gøre.
Jeg har altid haft det lidt svært fordi mine forældre blev skilt da jeg var omkring 6/7år og det var en rigtigt hård en og har alt for mange dårlige minder om det. Jeg har kun fået det dårligere med årene og de sidste par år er det virkelig taget til især her på det sidste.

Jeg er aldrig rigtigt glad, jeg kan aldrig koncentrer mig i skolen, det er pisse svært bare at stå op om morgenen og tag tøj på, bare det at gå rundt på min skole for jeg hjertebanken, begynder at svede, nogengange kan jeg få lidt sløret syn hvis jeg har gået ude på skolen også sætte mig ned i klassen, min hverdag er fyldt med angstlige og rigtig dårlige tanker, jeg er stresset 24/7 fordi jeg ingen steder kan få ro, ved snart ikke om jeg kan passe på mig selv mere og hvor langtid jeg kan holde ud før det går galt.

Jeg er også begyndt at få små problemer med min mad fordi min hjerne ikke gider holde det nede, jeg bliver tit nød til selvskade da jeg ser det som den eneste udvej for bare at få en lillesmule ro i hovedet.

Jeg har hverdag to stemmer i mit hoved ( udover mit eget) som fortæller mig hvad jeg skal og ikke skal gøre og det er så udmattende at hører på fordi de tit skændes om det og så ved jeg aldrig hvem jeg skal lytte til fx
mig: har jeg brug for hjælp ?
Stemme 1: nej du fkn har ej altså klar dig selv der er jo ligesom andre der har mere brug for hjælp end dig.
Stemme 2: jo du har brug for hjælp spørg nu for det er forsent, det okay.

Jeg har lyttet til den gode stemme og spurgt om hjælp har fået tid hos en psykoterapeut som jeg har været hos hende en gang før og skal snart igen. Hun virker som en der er rigtigt rar og en jeg kan snakke med omkring det svære. Dog ved jeg ikke om jeg skal sige det jeg har skrevet tidligere til hende fordi alt i mit hoved skriger at jeg ikke skal.

Kan hun mon finde på at sige det til nogen hvis jeg siger alle de ting til hende ?
Hvem siger hun det så til ?
Eller siger hun det slet ikke til nogen ?

Har det generelt svært i skolen og kan kun holde ud at have to ud af mine 9 lærer fordi selvom jeg 24/7 tror de syntes jeg er dum, underlig og irriterende at hører på, kommer den gode stemme alligevel frem nogen gange og siger at de godt vil hjælpe mig især fordi de tager hensyn til at jeg ikke få lavet særlig meget i klassen og bliver ikke dømmende eller direkte sure på mig over det. Dog er der en af dem som ikke ved at jeg har det meget svært skal jeg sige det til hende eller bare lade vær ?

Min situation er sådan jeg mine forældre intet kan vide da det ville resultere i at alt blev meget dårligere for alle.
Den eneste godt ting i mit liv er min hund og mine søskende. Også det snart min føs og om ikke så længe er det jul 🙂
Undskyld for det lange brev håber det okay havde meget brug for det.

Hilsen en forvirret pige som snart er 18år

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Først vil jeg sige mange tak for dit brev, hvor var det godt at du skrev til os. Det er selvfølgelig helt okay at skrive lange breve til BørneTelefonen, og du viser stor styrke ved at ville dele det med os. Samtidig kan det nogle gange føles godt at få tingene ud af hovedet og delt med nogen.

Som barn kan det være meget svært at ens forældre gennemgår en skilsmisse, så det er helt forståeligt at du synes det har påvirket dig. Jeg er dog glad for læse, at du finder glæde med dine søskende og din hund.

Du skriver at din hverdag er fyldt med dårlige og angstlige tanker, og du føler du ikke kan få ro nogen steder. Jeg kan virkelig godt forstå at det må være svært for dig at det holde ud, derfor er det bare rigtig godt at du har rakt ud efter hjælp. Jeg får lyst til at fortælle dig, at selvom det måske ikke føles sådan lige nu, så kan man få det bedre igen. Og du har taget det første skridt.

Det viser stor styrke at du har bedt om hjælp og på den måde fået kontakt til en psykoterapeut. Som udgangspunkt har en psykoterapeut tavshedspligt, der kan dog være undtagelser, hvor de har pligt til at underrette ifølge loven. Mon du kunne fortælle hende om din bekymring for, om hun taler med andre om det? Så kan i tale om det sammen, og det kunne måske give dig modet til at fortælle hende om de svære ting, som du har skrevet i brevet? Ellers kunne du måske vise hende dette brev, hvis det er svært at sige det selv?

Ved du at du også har mulighed for at bestille en tid ved din læge, som så kan hjælpe dig videre til hvilken hjælp der kunne være godt for dig? Du finder lægens nummer på dit gule sygesikringsbevis.

Du skriver, at du ikke ved om du skal fortælle din lærer det. Mon jeg har forstået det rigtigt, at du føler hun er en af dem der er forstående og tager hensyn til at du har det svært? Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der er det rigtige valg for dig, men jeg kan sige, at det kan være en god støtte, hvis man føler at man har en lærer der forstår hvorfor man har det svært. Måske hun kan hjælpe dig med hvordan i sammen kan gøre, så at tiden i skolen bliver mindre svær for dig.

Her til sidst håber jeg at det vil være okay jeg fortæller, om nogle af de steder jeg kender, som måske kunne være en hjælp for dig?

Du skriver, at du tit bliver nødt til at selvskade, for at få ro i hovedet og holde det nede, du skriver også at der begynder at være små ting med maden. Måske ved du allerede, at du har brug for hjælp til det? Selvskade er noget man skal tage alvorligt, og det er noget man skal bruge hjælp til at komme ud af. Derfor vil jeg vise dig https://spiseforstyrrelse.dk. Det er en gratis og anonym rådgivning ligesom BørneTelefonen, og her har du også mulighed for at chatte, tale i telefon mm. De ved meget omkring selvskade, du vil kunne se mere hvis du trykker på linket.

Der findes også noget der hedder Angsttelefonen, hvor rådgiverne ved rigtig meget omkring angst og angst tanker, og de er vant til at tale med unge mennesker. Dem kan man ringe til på 82306070 både tirsdag, onsdag og torsdag mellem kl 18-21. Her kan man også være anonym.

Måske du allerede kender dem – men her på BørneTelefonen har vi også videoer der kan hjælpe med at forstå det, som man går igennem og give muligheder til hvad man kan gøre. Måske det kunne være rart for dig at se dem?

Her er filmene om selvskade og angst.

Til slut vil jeg sende dig mange varme tanker, og håber at du vil gøre brug af nogle af de muligheder der er for hjælp. Du behøves ikke være alene med det.

Vi er her også døgnet rundt på BørneTelefonen på 116 111, og du er altid velkommen til at skrive eller chatte med os.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør YouTuber og influencer Emilie Briting og 17-årige Martha tale om at sige det højt, hvis man har det svært, og hvem man kan gå til.

Hjælpesætning
Få en hjælpesætning, der kan minde dig om, at du godt kan klare det, og at du er god nok!

Hvilken sætning hjælper dig?