Brev
Dårligt selvværd og perfektionisme problemer
Hej Børnetelefonen.
Jeg har to problemer, som jeg synes laver en ond blanding: dårligt selvværd og perfektionisme.
Dårligt selvværd har jeg haft siden 2. Klasse efter jeg blev kaldt tyk. Det har vel bare siddet i hovedet i alt den tid. Det har ført til at jeg i 8. Klasse tabte mig et par kilo og nu træner 4-5 gange om ugen, ca. 2 timer hver gang. Jeg synes dog aldrig det er godt nok og dagene jeg ikke træner føler jeg mig doven. Når jeg kigger på mig selv i spejlet bliver jeg på en måde pinlig over min egen krop og går hurtigt væk fra spejlet.
Jeg tror dette dårlige selvværd har blandet sig med perfektionisme. Det er for det meste i skolen jeg oplever perfektionisme. Jeg får relative gode karakterer, men jeg synes aldrig det er godt nok. En gang fik jeg 10 i en stil i engelsk og rev den i stykker og smed den i skraldespanden. Det var dog først i dag at jeg virkelig så jeg havde et problem. Vi havde terminsprøve i matematik, problemregning. Jeg brugte en del tid på en opgave på grund af tekniske problemer, så efter den var lavet blev jeg meget stresset. Jeg havde det meget ubehageligt: der kom opkast op af min hals, som ville komme ud, hvis jeg ikke stoppede det fra det, mit hjerte bankede hurtigt og mine ryster begyndte bare at ryste.
Det har virkelig gjort at jeg ikke kan have en dag, hvor jeg rigtig er glad: bare en hel dag med falske smil og så hjem, hvor jeg har lydt til at græde.
Jeg har talt med min mor om det, men hun siger bare at jeg ikke skal tænke over det, men det hjælper sådan ikke rigtig. Jeg ved også at man ikke kan være god til at og alt det, men det hjælper ikke.
Håber i måske kan hjælpe mig, at “gøre mit sind mere klart”. I var en god hjælp sidste gang jeg skrev om et andet emne, så håber i også kan hjælpe denne gang.
Vh. 15 årige dreng
Ps. Undskyld, hvis det er blevet langt
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15 årige dreng
Jeg synes det er godt, at du har indset, at der skal ske en ændring i dit indre.
Du kan mærke, at den vej, du er på vej ud af nu, ikke giver dig indre glæde. Og det er i sådan en grad, at du smiler falske smil, hvor du egentlig har lyst til at græde.
Du skriver, at du er ramt af en ond blanding af perfektionisme og lavt selvværd. Nogle siger, at de to ting er sider af den samme sag. Måske kan man se sådan på det: Perfektionisme vokser ud af lavt selvværd.
For det kan føles nødvendigt at passe på sig selv og beskytte den smule tro, man har på sig selv: Det kan man gøre ved at blive uangribelig over for andre ved at blive meget god og dygtig til alt. Jeg ved ikke, om du kan genkende den mekanisme hos dig selv?
Oveni den mekanisme, kan der være andre ting, som også andre unge har det svært med.
For det er jo meget almindeligt i din alder at kigge meget kritisk på sin krop. Man sammenligner sig med andre, og ofte kommer denne sammenligning ikke ud til ens egen fordel. For man kan have en tendens til at se det smukke hos andre – og det knap så heldige hos sig selv!
Det kan også blive sværere, hvis man går i en skole (eller kommer andre steder), hvor kulturen er gennemsyret af, hvordan man ser ud, og hvad man kan præstere. Frem for hvem man egentlig er.
Jeg kan høre, at du er kommet dertil, hvor din krop begynder og fortæller dig, at det ikke er så godt for dig. Du skal finde en måde at ændre det på.
Jeg tænker at du måske ville have godt at lave en realitets-tjek: Spørge dig selv. Hvem er det du sammenligner dig med? Er det nogle på din egen alder og med samme kropstype – eller kigger du på de voksne veltrænede mænd?
Og hvor ligger dit karaktergennemsnit i din klasse? Er du over eller under gennemsnittet? Og hvis du ligger på gennemsnittet. Er det så ikke fint?  Forlanger du noget af dig selv, som slet ikke er rimeligt ud fra din alder – og den tid du har til rådighed. Ja måske du stræber efter noget, som slet ikke er dig?
Men du gør det måske bare, fordi andre gør det – fordi du er kommet til at tro, at det skal være sådan? Ja, det er bare mine tanker. Jeg ved det jo ikke.
Måske du også kunne have gavn af at tage nogle beslutninger og så stå ved dem: Beslut dig for, hvor mange gang om ugen skal du træne og i hvor lang tid. Beslut dig for, hvor lang tid du skal bruge til at læse op til en eksamen og skolearbejde generelt. Beslut dig for, hvor lang tid må du lave ingenting og hænge ud med venner (og alt det andet som giver dig lethed og glæde i hverdagen)
Og når den indre perfektionist synes, at du stadig skal gøre mere, så kan du måske sige til den: Jeg ved, du forsøger at beskytte mig, og du gør alt for, at jeg skal yde mit bedste – men lige nu har jeg gjort det, der er aftalen. Og jeg ved med min fornuft, at det er godt nok nu!
Jeg tænker, at du allerede er godt på vej. Du har indset at det er uholdbart i længden, og du beder om hjælp til at finde en ny vej. Måske I har en skole-psykolog på skolen eller en anden, som du kan komme til at tale med. Du er også velkommen til at ringe til os på 116 111 eller skrive til os på chat. Så kan vi sammen finde ud af, hvordan du bedst kommer videre.
Jeg syntes ikke dit brev er for langt. Det har lige den længde, det skal have, for at du har kunnet give os et billede af det, der er svært for dig!
Kærlig hilsen Børnetelefonen.