Hvad kan jeg gøre?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige

Tak for dit brev. De ting du fortæller, gør mig bekymret, og det er godt, du har valgt at dele det med os på BørneTelefonen. Jeg forstår godt, at du er ked af det.

Det er slet ikke i orden, at dine forældre behandler dig sådan. Du er udsat for både fysisk vold (i form af tæsk og ”flade”) og psykisk vold i form af groft nedsættende sprogbrug eksempelvis når du bliver kaldt ”møgunge” og ”misfoster”, og når der råbes ad dig.

Alligevel klarer du at få gode karakterer, og du klarer også andre ting ret godt, fornemmer jeg, på trods af den utryghed og manglende støtte du oplever hjemme. Og du ved også godt, at alkohol og selvskade aldrig kan give dig det, du savner; nemlig accept og anerkendelse, og en følelse af at være okay og elsket.

Det er godt, at du på trods af mobbeperioder har venner, og især at du har en bedsteveninde. Selvom du har problemer derhjemme, har du selv fundet ud at skabe relationer. Godt klaret!

Jeg vil gerne sige to ting:

1. Du er god nok! Du gør ikke noget forkert. Du skal ikke stræbe mod at være perfekt. Perfekte mennesker findes ikke. Det er ikke din skyld, at du ikke får opbakning hjemmefra – ingen børn har fortjent den behandling, du får.

2. Du skal have noget hjælp, gerne meget snart.

Jeg synes, du skal overveje, hvilke voksne du kunne fortælle om de ting, du beskriver i dit brev. Kender du en fornuftig lærer/pædagog/nabo, eller kunne du henvende dig til din venindes forældre, eller en sød person fra din familie?

Hvis du foretrækker det, kan du også ringe til os på BørneTelefonen. Vi vil gerne tale mere med dig, og vi kan hjælpe dig videre. Du kan få en bisidder fra BørneTelefonen, som kan sørge for hjælp til dig og din familie.

Jeg håber, at der snart vil ske ændringer, for det har du fortjent.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.