voldtægt og ingen tror på det

hej brevkasse.

jeg er e pige på 13 som blev voldtaget

jeg ved ikke rigtig hvorfor jeg skriver men ja.

den søndag det skete det var en helt forfærdelig søndag.. men da jeg kom hjem efter det var sket var jeg helt væk

viste ikke hvordan jeg skulle sige det til min mor eller om jeg skulle sige det.. men jeg sagde det til min mor.. men

da det skete blev jeg hevet i håret og slået

jeg var bange jeg prøvede og gøre modstand men kunne ikke

jeg var nød til og give op

han lage mig ned og rev alt mit tøj af og voldtog mig..

jeg har snakket med politiet men de tror ikke på mig

jeg har snakket med dem på skolen de tror heller ikke på mig mere

jeg er begyndt og tænke meget over om jeg gjorde det rigtige om jeg skulle ha sagt det til nogen eller hvad jeg skulle..

men jeg har valgt og gøre de forkerte ting jeg løj for politiet

de ved det godt nu

jeg har fået fortalt dem hele sandheden men de tror stadig ikke på mig

det der er sket har fået mig til og skære i mig selv og tage en masse piller for og komme væk fra denne verden

jeg tror ikke på jeg burde være her mere

jeg har mistet alt

jeg græder tit men ingen lægger mærke til det ..

jeg ved ikke hvorfor jeg skriver det var dumt

undskyld jeg tager jeres tid ….

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det var slet ikke dumt, du skrev. Tværtimod! Tusind tak for dit brev.

Det må have været svært at skrive herind. Jeg kan nemlig mærke, at der er mange følelser i dit brev, og jeg kan læse, at du har været ude for en meget voldsom og ubehagelig oplevelse.

Det er helt sikkert, at du gjorde alt, hvad du kunne, for at forhindre voldtægten. Når man bliver udsat for sådanne voldsomme ting, er det ikke altid, at man kan få sit hoved eller sin krop til at reagere, som man gerne vil. Man kan blive helt handlingslammet, bange og chokeret. I nogle tilfælde når man ikke at kæmpe imod eller sige noget. Men du kæmpede imod. Det var stærkt af dig!

Det er også stærkt af dig, at du fortalte dine forældre om det, der er sket, og det er helt rigtigt at melde det til politiet. Det er ikke let at skulle fortælle om sådanne oplevelser – det kræver mod! – og det kan gøre ondt, når dem, man betror sig til, ikke tror en. Derfor kan jeg også godt forstå, hvis du bliver ked af det og vred, når politiet og dem i skolen ikke tror på din historie.

Jeg spekulerer på, om du stadig taler med dine forældre om oplevelsen? Når man har været ude for det, som du har oplevet, kan man have brug for nogen at tale med, og man kan have brug for at tale om det, der er sket, rigtig mange gange. Der er også mange, der har brug for at tale med en, som ikke er fra familien – en psykolog, for eksempel. Har du mon talt med dine forældre om, at oplevelsen stadig går dig rigtig meget på, at du tit græder og føler, at du ikke har lyst til at være her mere – og at du faktisk er begyndt at skære i dig selv?

Det er slet ikke mærkeligt, at du har de følelser og de tanker, men det er meget vigtigt, at du får talt med nogen om dem. Det er nemlig ikke bare tanker og følelser, der forsvinder af sig selv. De fleste, der er ude for en voldtægt, har brug for at tale med en psykolog om det. Hos en pyskolog vil man kunne fortælle om det, der er sket, og man vil kunne fortælle om de tanker og følelser, man har. Psykologen kan hjælpe en med at komme over oplevelsen, så de meget tunge og svære tanker og følelser forsvinder lidt efter lidt.

Kunne du mon have mod på at snakke med dine forældre om, at du har brug for hjælp til at komme over de ting, du har været udsat for? Dine forældre vil for eksempel kunne hjælpe dig med at kontakte din læge, som så vil kunne henvise dig til en psykolog.

Hvis du har mod på det, kan du måske også sætte dig ned med en af dine forældre og kigge på Centre for Voldtægtsofres hjemmeside lige her: http://www.voldtaegt.dk. Du kan også først selv kigge lidt på siden, hvis du har lyst til det. På siden kan man finde informationer om, hvordan man kan få hjælp, når man har været udsat for en voldtægt – også selvom det er længe siden. Det er gratis at få hjælp gennem Center for Voldtægtsofre, og man kan kontakte dem på telefon eller ved at skrive en mail.

Du er også velkommen til at ringe eller skrive direkte herind til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at snakke lidt mere om det hele. Vi vil også gerne hjælpe dig med at kigge lidt på Center for Voldtægtsofres hjemmeside, hvis du har brug for det. Det kan også være, at du har brug for råd til, hvordan du kan få taget en god snak med dine forældre. Det er vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du har det lige nu, så du kan få hjælp til at komme over den svære oplevelse og få det godt igen.

De allerkærligste hilsner, BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.