Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre
Kære BørneTelefonen
Jeg har en kæreste som jeg har været sammen med i noget tid nu( 14 år) men han vil meget gerne i seng med mig det er jeg sket ikke klar til endnu.
Her i weekenden invitere han mig ovre så vi kan se en film og hygge. Da jeg kommer over til ham er hans forældre ikke hjemme og han siger at vis jeg har lyst kan jeg bare sove hos ham. Vi sidder så i stuen og snakker imens at en film kører i baggrunden, nå men vi snakker så og så siger han så “ tror du at du er klar?” Og siger så nej det er jeg alså ik og så tror jeg han blev lidt fornærmet og så gik han op på sit værelse og så sad jeg bare helt alene nede stuen.
Da der var gået sådan cirka 2 minutter gik jeg så op til ham og spurgte om hvorfor han gik så kiggede han bare på mig og kyssede mig så og lagde mig ligesom ned i sengen imens og så begyndte han at tage min bluse af og hans bukser og så stoppede jeg ham og sagde “jeg er alså ikke klar endnu” og han blev bare ved.
Han tager så mine bukser af og mine trusser og der blev jeg rigtig bange og turde ikke gøre noget jeg blev ligesom helt frosset og jeg prøvede og sige han skulle stop men det ville han bare ik og det var min første gang og det gjorde så ondt.
Dagen efter vågnede jeg og gik ud på toilettet og da jeg havde lukket døren brød jeg bare fuldstændig sammen jeg kunne ikke tænke på andet.
Jeg ved ikke om det er min egen skyld fordi jeg ikke sagde det højt nok eller om det er voldtægt.
Kærlig hilsen den 13 årig pige.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Hvor er det godt, at du har valgt at skrive dette brev, for så kan jeg få muligheden for at fortælle dig, at det du har oplevet slet ikke er okay.
Mange, som har været udsat for en seksuel krænkelse, kan være bange for at fortælle om det, fordi de tror, at det er deres egen skyld. Det er det ikke! Uanset om man har sagt nej højt og tydeligt ,eller om man er afvisende i sit kropssprog, er det aldrig okay at gøre noget, som man ikke er enige om.
Du har MEGET tydeligt gjort opmærksom på, at du ikke var klar til at have sex. Det skulle din kæreste have respekteret. Men han valgte at tvinge dig til sex. Det er slet ikke ok. Det er faktisk ulovligt og strafbart.
Du skal derfor nøje overveje, om han er en person, som du har lyst til at være kæreste med. Du fortjener en, som har respekt for dig og dine grænser og følelser. Og der findes heldigvis mange derude, som behandler deres kærester godt.
For at få bearbejdet den oplevelse, som du har haft, så vil det være godt, hvis fik snakket med nogle om det. Det skal naturligvis være en, som du føler dig tryg ved, og som du stoler på. Det er en vigtigt del af den proces, du går igennem lige nu,at få det sagt højt. Du har brug for støtte og omsorg og måske endnu engang at få at vide, at det ikke er din skyld, at din kæreste ikke har respekteret dine behov, ønsker og følelser. Tænk over, hvem der kunne være god at gå til - din mor, en god venindes mor, din lærer eller en helt anden.
Vær også opmærksom på, at du det næste stykke tid, kan være ekstra følsom. Du har oplevet noget meget krænkende. Og du er sikkert blevet rigtig bange. Det tager tid og omsorg at komme sig over. Derfor er det en god ide, at dine nærmeste ved, hvordan du har det, så de kan tage hensyn til dig og støtte dig.
Samtidig vil jeg også opfordre dig til at overveje at melde din kæreste til politiet. Han har nemlig voldtaget dig. Det kan være, at du lige nu slet ikke føler, at du kan åbne op for at tage kontakt til politiet. Men sørg for at få talt med nogen om muligheden. Din kæreste skal nemlig stoppes, så han ikke igen, tvinger dig eller en anden pige til sex. Se på siden her, hvordan man anmelder en voldtægt https://anmeldvoldtaegt.dk/
Jeg synes også, at du skal kigge på denne side http://www.voldtaegt.dk/. Her vil du også kunne finde hjælp i forhold til at få oplevelsen bearbejdet.
Hvis du synes, at det er svært at få fortalt nogen om det, der er sket, kan du overvej at skrive en brev, hvor du beskriver det, som du har oplevet - præcis som du har gjort i dette brev. Du kan også vælge at vise brevet her og mit svar.  Det kan åbne op for nogle gode snakke og kan hjælpe dig igennem.
Du kan læse mere om seksuelle krænkelser på BørneTelefonens hjemmeside og måske derigennem få inspiration til hvordan du kan få det fortalt: https://www.bornetelefonen.dk/tema/seksuelle-kr%C3%A6nkelser
Jeg ønsker dig alt det bedste fremover!
Mange kærlige hilsner fra
BørneTelefonen