Brev
Var der voldtægt?
Hej BB.
Jeg er en pige på 13 år.
For ca. en uge siden da jeg var på vej hjem fra skole var der en dreng på ca. 17 år der tog fat i min arm og hev mig ind i et skur.
Han lukkede døren og tændte lyset.
Han kom over til mig og tog fat på mine hofter og prøvede at kysse mig men jeg vendte mit hovet.
Han tog tasken, jarken og trøjen af mig.
Jeg var nærmest lammet.
Han tog sin egen trøje af og begyndte at tage mig på brysterne og på ballerne. Han tog sine bukser af og slikkede mig på maven og på halsen.
Jeg var stadig helt lammet.
Han åpnede mine bukser og stak sin hånd ned i mine trusser. Han stak en finger op i mig mens han onanetede.
Jeg har ikke fortalt det til nogen.
Mit spørgsmål er om det er voldtægt nu når jeg ikke gjorde modstand?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Når jeg læser dit brev, er jeg ikke i tvivl om, at det drengen på 17 udsatte dig for, var imod din vilje, og derfor tænker jeg, det er voldtægt, du har været udsat for.
Du skriver, at du ikke gjorde modstand, men når jeg læser dit brev, ser jeg at du gjorde modstand. Modstand er mange ting, det er ikke kun at råbe, sige nej eller stop. Modstand kan også være at stivne og ikke kysse med eller deltage i det, der foregår. Du vendte hovedet væk, da han prøvede at kysse dig, og det er et ret tydeligt signal om, at man ikke har lyst til at kysse. Du gjorde måske også andre ting, der viste drengen, at du ikke kunne lide det, og de ting er det rigtig vigtigt at minde sig selv om.
Nu er spørgsmålet så bare, om du kan finde mod til at få fortalt en voksen om det, der er sket... Hvis det er svært at skulle fortælle om det, kan du bruge dit brev her fra brevkassen, eller du kan sende en sms til din mor eller en anden voksen, hvor du skriver, at der er sket dig noget, du har svært ved at fortælle om. Det er en god måde at starte på, for så ved den voksne, at hun eller han skal hjælpe dig og være tålmodig, mens du fortæller.
Hvis du kan finde det mod og få det fortalt, kan den voksne hjælpe dig med at gå videre med sagen. Det er vigtigt, at der bliver gjort noget, så drengen på 17 ikke slipper afsted med at gøre noget så forkert, uden at der sker noget ved det. I kan melde det til politiet, eller I kan kontakte kommunens SSP afdeling (denne oplysning er nok mest til den voksne, der hjælper dig, så lad hende eller ham læse mit svar til dig).
Du skal også have hjælp til at komme over det, du har været udsat for. I første omgang kan det hjælpe rigtig meget bare at få det fortalt til en, der lytter og forstår. Måske kan du prøve at ringe eller skrive direkte til os på BørneTelefonen på nummer 116111 og lade en rådgiver lytte til dig og hjælpe dig med at få fortalt om din oplevelse på en tryg måde..? Du er helt anonym, dvs. vi ved ikke, hvem du er, når du ringer eller skriver.
Jeg håber så meget, at du ikke længere er i tvivl om, at det var et overgreb, du var udsat for, og at det er vigtigt, at du får noget hjælp... Det håber jeg, du finder mod til at gå videre med.
Kram fra BørneTelefonen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.