sex

hej brevkasse

jeg skriver fordi at jeg er ret forvirret, jeg er en pige på 15 som havde sex med 2 drenge på samme tid eller vi bollede ikke, men jeg ved ikke rigtigt fordi jeg sagde ikke nej da det skete, og jeg gav dem blowjobs og de gav mig finger, men ved ikke hvad jeg skal tænke jeg er ret forvirret om det er okay eller ja, ved det er forvirrende.

håber i kan hjælpe.

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg forstår, at du er blevet rigtig forvirret ovenpå situationen med de to drenge. Derfor tænker jeg også, at det er enormt godt, at du har skrevet brevet her, sådan at du ikke skal gå med dine bekymringer og tanker alene.

Du beskriver følelsen af, at du ikke rigtig ved om det, der skete er okay. Jeg tænker, at det kan forstås på flere måder. Derfor deler jeg brevet til dig en smule op:

Er det okay, at have sex med to, hvis man har lyst til det?

Det korte svar er “ja”. Hvis man selv har lyst og ikke føler sig presset eller på anden måde tvunget til en seksuel handling, så er der som sådan ikke noget galt.

At have sex med flere på én gang, er okay, hvis det er noget, man har lyst til. Det er okay at udforske sin seksualitet, og udforske fantasier. Men jo i et tempo og på en måde, man selv har det godt med. Og uden at overskride andres grænser.

Hvis du føler at det på tidspunktet var okay, men efterfølgende måske tænker, at det ikke var så fedt eller at du ikke har lyst til det igen. Så tænker jeg at det er rigtig godt at lytte til den mavefornemmelse. Og vid, at selvom man har haft sex med en én gang, så betyder det ikke, at man skal det igen. Det er okay, hvis du har fundet frem til, at det var over din grænse.

Det springende punkt er her, at det kun er okay, hvis alle parter har det godt og har lyst til det, der foregår!

Er det okay, hvis man egentlig ikke ville have det, men heller ikke sagde nej?

Her er mit helt korte svar “nej”. Det er sådan, at det kun er okay at have sex – uanset om det er med én eller flere, hvis alle samtykker. Altså hvis alle gerne vil og siger eller tydeligt udtrykker, at man vil det.

Det er i øvrigt også uanset om der er tale om samleje, oralsex eller noget helt tredje.

Man giver ikke et samtykke ved ikke at sige noget. At du ikke har sagt nej, er altså ikke ensbetydende med, at du har samtykket til at have sex med drengene. Jeg håber, at det giver mening?

Så hvis din oplevelse er, at dine grænser er blevet overskredet eller du ikke synes at det, der skete var okay, så er det en rigtig god idé at dele det med nogen, sådan så du ikke skal gå med det selv. Lidt som du allerede har gjort, ved at skrive til BørneTelefonen

Ud fra dit brev, så fornemmer jeg, at du måske er lidt i tvivl om der er tale om en seksuel krænkelse, eller en form for voldtægt. Derfor vil jeg gerne give dig dette link med, hvor du kan se hvordan du kan kontakte Center for Voldtægtsofre.

Jeg ved, at det kan lyde rigtig, rigtig voldsomt. Men du skal vide, at det er helt okay at ringe dertil og få en snak om hvad du tænker og føler ovenpå oplevelsen. Så vil de kunne hjælpe dig derfra og ikke mindst lytte.

Jeg håber, at du vil bruge den styrke du har vist mig i brevet her til at få snakket med nogen omkring dig om din oplevelse. Det kan både være familie, venner, en lærer eller en helt fjerde. Ligesom jeg også håber, at du vil overveje, om det kan være hjælpsomt for dig at kontakte Center for Voldtægtsofre.

Du skal i hvert fald vide, at du ikke har gjort noget galt – og at det er rigtig godt, hvis du ikke skal gå med tankerne selv.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.