Brev
kæreste
hej bb
jeg har et problem og det er jeg har fået en kæreste idag og så lidt tid efter ligger han sig ved siden af mig og begynder at røre ved min bryster og min tissekone og det kan jeg ikke lide. prøvet at stoppe ham med at holde min arm for men så holdtte an den bare nede. og så trækkede han min bluse frem så han kunne mærke mine bryster uden der var tøj der forsyrede.
tør ikke sige det til ham eller nogen voksne og han er kun 10 og jeg er 11
hilsen den grædne pige l
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 11 år,
Tak for dit brev. Flot at du har haft mod til at skrive. Jeg kan godt læse, at din grænse er blevet overskredet, og at det ikke var rart.
Det er dejligt at være forelsket og have en kæreste. Men hvis ikke man er enig om, hvor meget man skal røre og kysse hinanden, kan det blive en dårlig oplevelse at være forelsket.
Det er vigtigt at holde fast i, hvor ens grænse går, og hvad man vil være med til. Jeg ved godt, at det er svært at sige fra, men det er vigtigt, at du er ærlig overfor dig selv og siger fra, når du ikke vil være med mere. Det skal være trygt og dejligt at kysse sin kæreste, I skal føle jer trygge i hinandens selskab og respektere hinandens grænser.
Det er vigtigt, at du får snakket med din kæreste om, hvad du vil være med til fremover, så han ved, at sidst I kyssede, blev for meget for dig. Det er ikke i orden, at du skal føle dig utryg og dine grænse skal overskrides. Det er helt normalt at have det, som du har det lige nu, når din grænse er blevet overtrådt.
Jeg ved godt, du ikke tør sige det til en voksen, som du skriver. Måske kunne du prøve igen at tænke over, om ikke der er en voksen, du har tillid til, en du kan snakke med om at være forelsket og kysse? Det er helt normalt i din alder, at der kommer mange spørgsmål og oplevelser, der er godt at få snakket om med en voksen. Tit kan det være svært første gang at få sat ord på, men tit bliver det lettere efter første gang, man har snakket kærlighed med en voksen.
Du kan altid ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
Kærlig Hilsen BørneBrevkassen
Er du blevet seksuelt krænket?
Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.
En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.
Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.
Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.