Jeg vil gerne dø

Jeg vil gerne dø fordi synes ikke at der er nogen pointe til at leve
Jeg er 14 år
Blev også catfishede og nu er jeg bange for at han har delt mine billeder

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14

Tak for dit brev. Det er rigtig vigtigt, at du har skrevet herind. For den slags tanker skal du nemlig slet ikke gå rundt med alene. Jeg vil rigtig gerne give dig nogle idéer til noget, du kan gøre, så du kan få det bedre.

Måske har du længe synes, at der ikke er nogen pointe til at leve? Eller måske er det specielt kommet efter din ubehagelige oplevelse med at blive catfished? Jeg har nemlig snakket med andre børn og unge, der også har mødt nogen på de sociale medier, der ikke har været dem, de har udgivet sig for. Og de har fortalt, at det hele bagefter kan virke kaotisk, hvor man ikke ved, hvad man kan gøre. Har du mon haft det lidt på samme måde?

Du skriver ikke, hvad billederne indeholder. Men hvis de er erotiske eller har et seksuelt indhold, er det ikke lovligt for ham hverken at have billederne eller dele dem med andre – specielt fordi du er under 15. Det er noget, han vil kunne blive straffet for. Og hvis han har truet dig med at dele billederne, vil han også kunne blive straffet for dét.

Nogle af de børn og unge, der har oplevet noget lignende, har også fortalt mig, at de ikke har turde fortælle om det til deres forældre eller andre voksne. De har følt, det var pinligt og har haft det rigtig dårligt over, at de var havnet i sådan en situation. Er det noget, du kan genkende fra dig selv?

Det er vigtigt at du ved, at det er ham, der har gjort noget forkert – og ikke dig. Du har bare troet på, at han var den, han skrev. Det er ham, der har misbrugt din tillid. Derfor synes jeg, du skal fortælle om det til dine forældre, hvis du ikke allerede har fortalt det. Dine forældre kan nemlig hjælpe dig med at gå til politiet.

Politiet har nemlig mulighed for, at de kan finde frem til manden via din computer og/eller telefon, så han kan blive straffet. Alle efterlader sig nemlig spor, når de færdes på nettet. Og de spor kan politiet hjælpe med at finde.

Politiet vil måske spørge om du først har skrevet til ham du har sendt billederne til, og bedt ham om at slette billederne.
Derfor kan det være en god ide at starte med at gøre det. Fortæl ham at det er ulovligt for ham at have de billeder, og at de skal slettes. Uanset hvad han svarer, så kan du tage skærmbilleder af jeres samtale, og bevise at du altså har fortalt ham, at du ikke ønsker at få delt de her billeder. Beviser af den slags gør det nemmere, hvis du ønsker at anmelde ham. Du kan også læse mere på sletdet.dk.

Udover dine forældre kan det også være en god idé at du fortæller om det her til en af de andre voksne omkring dig, som du stoler på. Det kan fx være en af dine lærere i skolen, en pædagog i klubben eller lignende. Han eller hun kan så hjælpe og støtte dig, hvis du får brug for det, når du ikke er hjemme.

Nogle gange kan det være svært at fortælle om noget, man synes er pinligt. Hvis du har det på samme måde, kunne du overveje at starte med at vise dit brev her til brevkassen – evt. sammen med mit svar? På den måde er det nemmere og hurtigere at få det sagt – og I kan bagefter få en god snak om, hvordan du bedst kan hjælpes videre.

Måske var det det her med billederne, der gjorde at du ikke kunne se nogen pointe i at leve? Og måske bliver det bedre, når du får hjælp og støtte af dine forældre og måske andre voksne til at få ham stoppet? Eller måske er det en følelse, du har gået rundt med i længere tid?

Det er i hvert fald vigtigt, at du også får hjælp af dine forældre og andre voksne, så du igen kan se de gode ting i livet. Derfor synes jeg også, at det er noget, du skal snakke med dine forældre om – eller nogle af de andre voksne omkring dig. Hvis følelsen er noget, der fortsætter, kan I evt. tage forbi lægen. Han eller hun kan nemlig hjælpe med en henvisning til nogen, du kan snakke med. Lægen er ikke kun til når noget gør fysisk ondt, men også til når vi har svære tanker.

Jeg håber, du har fået lyst til at overveje nogle af mine idéer – og at du har fået lyst og mod til at afprøve nogle af dem. Jeg ønsker dig alt det bedste fremover. Hvis du får brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe til 116 111.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Er du blevet seksuelt krænket?

Seksuelle krænkelser er, hvis du bliver tvunget, presset eller lokket til noget seksuelt. Det kan også være en krænkelse, selvom man ikke sagde nej.

En seksuel krænkelse er fx hvis nogen rører ved dig på en seksuel måde, uden at du har givet dem lov. Hvis du bliver bedt om at røre ved dem. Hvis du skal kigge på noget seksuelt eller gøre noget seksuelt – fx tage tøjet af.

Det er heller ikke ok, hvis du bliver presset til at tale om seksuelle emner – fx svare på spørgsmål, om du onanerer.

Det er vigtigt at tale med nogen, hvis man har været udsat for en krænkelse. Her kan du læse mere om seksuelle krænkelser og få gode råd.

Seksuel krænkelse Andre der hjælper

Anmeld digital krænkelse

Anmeld ulovlig deling af billeder og video samt digital afpresning
Læs mere

Anmeld seksuelt overgrebsmateriale

Anmelde seksuelt overgrebsmateriale med børn
Læs mere

Anmeld voldtægt og seksuelle overgreb

Hjælp til at anmelde voldtægt og seksuelle overgreb
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.