Brev
Min mor ryger inden for
Hej, jeg synes det er mega irerterne og klamt at min mor ryger, også vælge hun også at gør det inden for. Jeg har prøvet at snakke med hende om at hun skal stoppe og gør det uden for, men det gider hun ikke. Der ligger også puf bar over alt i hele hjemmet og synes det er pineligt at have venner med over. Hvad kan jeg gøre?
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Mange tak for dit brev.
Jeg kan sagtens forstå, at du har brug for at skrive herind og dele din frustration over, at din mor ryger – og at hun ryger inden for.
Det må også være svært ikke at føle, at man kan invitere venner over. At det faktisk er pinligt. Jeg er virkelig ked af at læse, at det er sådan, det er hjemme hos dig.
Jeg vil gerne lige starte med at rose dig for, at du allerede har prøvet at tage en snak med din mor om, at du ikke bryder dig om, at hun ryger inden for.
Jeg synes, det er sejt, at du har foreslået, om hun bare vil gøre det udenfor.
Hvor er det bare ærgerligt, at hun ikke har taget det ind og lyttet til det.
Jeg vil gøre mit bedste for at vende din situation med dig og komme med nogle råd, du måske kan bruge.
En snak igen?
Selvom din mor har sagt, at hun ikke gider at ændre sine rygevaner, så er det stadig okay, at du ikke synes, at det er okay at hun ryger indenfor.
Du har ret til at blive lyttet på af din mor og blive mødt i noget, du synes er svært.
Nu kender jeg kun din situation ud fra dit brev, og jeg ved heller ikke, hvordan snakken foregik mellem jer, men jeg tænker på, om det kunne give mening at prøve at fortælle hende det igen?
Det er dig, der kender din situation bedst, så hvis det slet ikke føles rigtigt for dig, så er det også helt okay.
Jeg tænker bare, at det er vigtigt, at din mor ved, hvor påvirket du faktisk er af det – særligt det her med, at du synes, det er pinligt at invitere venner over.
Måske du kan finde et tidspunkt, hvor der er god tid, og hvor I begge har ro til at tage en længere snak?
Måske du kan sige: “Mor, der er faktisk noget, jeg gerne vil tale med dig om. Har du tid på et tidspunkt i dag?”
En længere snak kan måske give jer mulighed for at lave en aftale, hvor der er plads til både dig og din mor? En aftale, hvor at hun respekterer, at du faktisk helst vil have, at hun ikke ryger indenfor?
Et brev?
Jeg ved godt, at det kan være sårbart og svært at tage den snak. Og måske særligt fordi du allerede én gang har skullet finde modet og tage tilløb til at få det sagt.
Vi taler med flere børn og unge herinde, som synes, det kan være sårbart og udfordrende at formulere noget svært til nogen, man holder af, ansigt til ansigt.
Der kan det nogle gange være en hjælp at skrive, det man gerne vil sige ned i et brev.
Vi har faktisk lavet en side, hvor man kan få hjælp til at skrive et brev lige her. Den kan du besøge, hvis du har lyst.
En anden god relation?
Når vi skal sige noget, der er lidt svært, kan det nogle gange være rart at gøre det sammen med en anden. Så man ikke står alene med snakken.
Jeg tænker på, om din mor mon har en god relation, du også kender? Én, som du tænker, at din mor måske vil lytte til, hvis hun fik det at vide?
Måske du kan få hjælp af den person til at få sagt til din mor, at du synes, det er irriterende, når hun ryger inden for?
Du kan tale med os
Vi sidder også altid klar her på BørneTelefonen, hvis du har brug for at fortælle mere om din situation eller lige øve dig i at sige noget svært højt til nogle andre end din mor først.
Du er altid velkommen til at skrive til os eller ringe på 116 111 – så vil vi meget gerne lytte og hjælpe.
Jeg tror på dig.
Det er så sejt, at du skriver herind. Det viser handlekraft. Du reagerer nemlig på, at det ikke er så nemt hjemme hos dig. Og at din mor ikke lytter.
Det er stærkt.
Alt det bedste din vej.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen