Brev
Vold i hjemmet
Hej.
Jeg er en somalisk pige på 15 år. Jeg er i flere år blevet slået af mine muslimske forældre. De har slået mig til jeg blødte og græd, og jeg kan ikke mere. Jeg må ikke noget som helst. Jeg går heletiden og har selvmordstanke ,og jeg har det så dårligt med det, for jeg ved at andre har det hårdere end mig.
Mine forældre er muslimere så de tvinger mig til at gå i lange nederdele, og tørklæder og det er virkelig frusterende når jeg jo ikke har lyst til at leve i den somaliske livsstil. Jeg elsker skole, jeg elsker ag lære, men min mor er ligeglad med det hele. Hun siger det er vigtigt for mig at lære hvordan man laver mad, rydder op osv.
Jeg er ved at blive træt af det hele, jeg kommer hjem hverdag og skal til at lave mine lektier men så siger hunat jeg skal gøre et eller andet. Min brødre sidder bare og leger og har det sjovt og jeg står og vasker op til mine hænder ligner rusiner. Og jeg har ikke noget at sige, siger jeg bare en lille ting som fx. At jeg ikke kan hjælpe med noget fordi jeg skal lave lektier for jeg en lussing.
Der var også en dag hvor jeg skrev med en dreng, det var bare et venskab, men så havde min mor set det og fortalt det tilmin far somblev sindsyg, han kaldte mig en luder og slog mig flere gange i hovedet med en pande sparkede mig i maven og jeg begyndte at græde og det gjorde ham endnu mere sur, og så slog han mig jo igen.
Jeg vil væk, jeg kan ikke ringe til børnetwlefonen, da mine forældre kan se hvem jeg ringer til (abonnement)
Jeg ville tage til kommunen men hvad hvis de fortælle mine flrældre om det og jeg så alligevel ender med tage hjem så er jeg jo færdig.
Og hvor kommer jeg til at bo hvis jeg tager til kommunen? Og hvad med når jeg bliver 18, skal jeg så bare klare mig selv?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år, tak for dit brev.
Jeg bliver meget bekymret for dig, når du beskriver hvilke forhold du lever under. Som du sikkert ved, er det ikke lovligt at slå børn i Danmark, og det du beskriver er helt uacceptabelt og skal stoppes.
Jeg ved, at tanken om at gå til kommunen kan være skræmmende og jeg kan ikke love dig, hvordan kommunen reagerer eller hvad der præcis kommer til at ske. Jeg ved til gengæld, at dette ikke er noget du skal gå med alene, for når man er i så vanskelig en situation har man behov for hjælp fra andre. Er der mon en lærer eller en anden voksen, som du stoler på, og som du ville have modet til at fortælle hvad der foregår derhjemme? Læreren har pligt til at hjælpe dig.
Du kan også overveje om det ikke ville være en rigtig god ide at kontakte Børns vilkårs bisidderordning. En bisidder er en, der kender systemet og som hjælper barnet eller den unge, hvis man har brug for at tale med for eksempel kommunen. Bisidderordningen er gratis, og jeg synes at du skal læse mere om den og overveje om det ikke kunne være noget for dig på.
Du fortæller, at du ikke kan ringe fra din egen telefon. Du skal vide at når man ringer til Børnetelefonen, fremgår det ikke på telefonregningen og det er helt gratis. Hvis du er utryg ved dette, tænker jeg om du mon kunne låne en venindes telefon, en telefon på biblioteket, en lærers eller et helt tredje sted? Ellers er du hvert fald altid meget velkommen til at chatte eller sms'e med Børnetelefonen. På den måde kan de også sætte dig i kontakt med Bisidderordningen. Endelig tænker jeg også, at du skal kigge nærmere på hjemmesiden www.etniskung.dk. På hjemmesiden kan du finde råd og vejledning og læse om andre unge mennesker der er i lignende situation som dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
Børnetelefonen