Brev
Bange for at blive Jeg og tusind andre bliver smidt ud
Hej brevkasse
I har nok set alt det der på youtube med stram kurs og Rasmus paludan.
Jeg er selv muslim og er ret bange for st jeg bliver smidt ud af landet eller jeg får ikke lov til at være muslim i fred.
Det er måske en dum bekymring, men jeg er stadig bekrymret da der er meget had mod islam og muslimer nu til dags.
Hilsen en meget angstfuld og bekymret pige.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 15-årige pige,
Jeg kan godt forstå, at du kan blive bekymret og angst, når du hører og ser de ting, der er meget i medierne lige i øjeblikket.
Lige nu er der rigtig meget fokus på blandt andet Rasmus Paludan, hans parti og den generelle tone, der er i debatten omhandlende islam. Dette skyldes blandt andet, at vi som land lige nu står i en situation, hvor der inden for en overskuelig fremtid skal udskrives folketingsvalg.
Derfor er politikerne ekstra aktive og fylder aviser, sociale medier og diverse andre outlets med kampagner, slogans og valgmateriale. Det er også det, Rasmus Paludan gør lige nu i håb om at blive valgt ind i folketinget.
Medierne har desværre en tendens til at bruge plads og tid på chok-faktor – altså de nyheder, som er voldsomme, som chokerer os, og som på den ene eller anden måde er ekstreme. Så husk også på, at når du læser aviser, nyheder eller kigger på sociale medier, så vil det tit flyde over med negative ting, fordi det desværre er det, der sælger.
Samtidig er det også vigtigt for mig at sige til dig, at jeg godt kan forstå, at lige præcis hans retorik og hans holdninger må være rigtig ubehagelige og bekymrende at høre.
Måske går du rundt og er nervøs for, hvem der mon er enige med ham? Jeg får lyst til at sige til dig, at Rasmus Paludan og andre, som er enige med ham er et klart mindretal i Danmark. Der er helt klart færre mennesker, som er enige med ham, end folk der ikke er. Vi lever heldigvis i et demokrati, hvor flertallet af vælgere bestemmer, hvem der skal regere landet.  Måske kan det hjælpe dig at tænke sådan om det?
Jeg vil altid foreslå, at man taler med nogen om ens følelser og oplevelser. Og det vil jeg også sige til dig. Kender du mon nogen, som måske har det på samme måde som dig? For så kunne du prøve at snakke med dem og fortælle dem lidt om, hvordan du oplever situationen i samfundet lige nu, og hvordan du oplever, at det påvirker dig.
Vis dem eventuelt det her brev, hvis det kan hjælpe dig. Du har allerede nu været så god og dygtig til at sætte ord på nogle af de tanker, som du går rundt med. Måske har du mod på også at dele de tanker med nogle andre end mig? Det tænker jeg kunne være rigtig godt. Det er nemlig sådan, at når man går rundt og spekulerer over tingene selv, så kan man godt opleve, at problemet vokser. Når man får sagt tingene højt og fortalt andre om de ting, som giver en bekymringer, så oplever mange, at problemerne føles mindre. Det kan godt være, at de ikke er det, men følelsen af, at man ikke længere er alene med sine tanker, kan gøre en stor forskel.
Jeg håber, du har mod på at prøve at snakke med nogle om det. Om det så er voksne, venner, forældre eller nogle helt andre – det er helt op til dig. Men snak med nogle, som du føler dig tryg ved og stoler på. Og hvis du sidder og tænker, at den person gerne måtte være en, som ikke kender dig, så kan du kontakte BørneTelefonen på 116 111. Der kan du både ringe, sms’e og chatte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.