Brev
Jeg hader Rasmus Paludan
Hej bt
Jeg hader hader Rasmus Paludan, han er sp racistisk.
Nogen gange sidder jeg seriøst vare og stener videoer med ham mens jeg tænker hvad jeg ville gøre hvis jeg var der.
Jeg er selv muslim, og ved godt at der er nogen voldelige muslimer og alt sådan noget, men de er heller ikke rigtige muslimer. Jeg kan ikke selv lide at være muslim, men ligeså snart jeg høre sådan noget bliver jeg så sur, for hvor racistisk kan man lige være.
Og desuden alt sådan noget med muslimer ikker er til gavn for noget, begge mine forældre er læger.
Endelig er halvdelen af min familie læger, hvor mange liv har de så live redet.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for når jeg siger det til mine forældre siger de bare at man skal ignorer sådan nogen som ham, men det kan jeg ikke,
Jeg hader ham.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 12 årige pige
Jeg kan virkelig godt forstå, at det går dig meget på med Rasmus Paludan videoer og udtalelser. Så meget så du kommer til at hade ham.
Det er kan virke som om, det er hans mening, at provokere med racistiske udtalelser omkring muslimer. Jeg ved jo ikke, om han gør det for at provokere. Eller om han virkelig mener det ,han siger. Men uanset, så gør det noget ved dig at lægge ører til den slags udtalelser.
Der findes mennesker, der klarer sig godt . Og der findes mennesker, der klarer sig mindre godt i vores samfund.
Der findes mennesker, der lægger energi i gode gerninger, og så findes der det modsatte. Det er uanset religion, kultur og tilhørsforhold. At lægge en hel gruppe for had uanset årsag , og uanset hvor enig eller uenig man er med dem, er bestemt ikke i orden. Det vil få konsekvenser for de menneskers syn på sig selv og skabe undren. Hvordan kan et mennesker, der slet ikke kender mig, udtale sig sådan? Det føles enormt uretfærdigt.
Det kan være meget svært at forstå, hvad der driver et menneske som Rasmus Paludan, til at ytre sig som han gør. Og jeg tror måske, du forsøger at finde en forklaring på det? Er det rigtigt forstået af mig?
Dine forældre gør det, hvad der føles rigtigt for dem, når de beder dig om at ignorere ham.
Men som jeg læser det, gør det noget ved dig, som du ikke kan ignorere?
Det bedste ville selvfølgelig være, at du ikke gav ham opmærksomhed. At du stopper med at se hans videoer. Især fordi internettet jo desværre er sådan indrettet, at jo flere der klikker på videoerne, jo længere når de ud, og jo flere ser dem. Så jeg vil egentlig bede dig prøve at se, om du kan undgå at klikke på dem. Selvom det kan være svært.
Jeg vil også foreslå dig, at du taler med dine forældre igen. Fortæller dem hvad det gør ved dig at lytte til ham. Hvordan du næsten føler, at du skal forsvare, hvem du er. Og at han vækker et had i dig. Tror du,  atdu kan få dem til at forstå det?
Du virker som en meget fornuftig og betænksom pige, så jeg kan godt forstå, at hans udtalelser giver dig lyst til at ‘svare igen’.
Måske taler du med dine venner om det? Det kunne også være et emne, I tager op i skolen med jeres lærer? På den måde kan der komme en god snak omkring, hvordan vi taler til og om hinanden. Det kan være en rigtig god måde også at få en fornemmelse af, at der måske er flere, der har det ligesom dig. Og at du ikke er alene med at tænke, at han er racistisk og meget radikal i sine holdninger.
For vi har allesammen ret til at være her. Og der findes heldigvis love og regler omkring, hvor grænsen går i forhold til at ytre sig. At han så forstår at gå lige til grænsen hver gang kan også virke provokerende. Men jeg tror heldigvis de fleste – uanset om de er etnisk danske eller af anden etnisk herkomst, kan være enige om, at det vigtigste ved vores samfund er demokratiet, religions- og ytringsfriheden. Det er friheder, der står skrevet i grundloven, og som ikke lige kan ændres – uanset hvad Paludan måtte mene.
Og så synes jeg du har en så smuk pointe i dit brev. For ja, hvor mange liv har din familie ikke reddet? Det er en meget livsbekræftende tanke, og en tanke jeg synes, du skal give mere energi end en video med ham.
Jeg håber, at du får talt lidt mere med venner og familie om de følelser, du har, og måske får vendt dem til et positivt fællesskab. Det ville være en god og konstruktiv måde at tackle det på.
Har du brug for at tale mere om det, er vi altid klar på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen