Brev
Islamisk mødom hos drenge
Hej er en muslimsk dreng der har spørgsmål om islam
men mange af dem er underlige og sexrelevante ting somjeg helst ikke ville snakke med mine forældre om
en af dem er et spørgmål jeg har tænkt på meget som er: må en muslimsk dreng har sex vis ja hvilke slags eller er det ligesom piger som skal vente til de bliver gift.
Har søgt på mange sider men finder kun frem til andre irrelevante svar.
Håber i eller du kan hjælpe/svare mit på mit spørgsmål
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Det er helt normalt, at man begynder at tænke på sex, når man er i din alder – og det er ligemeget, om man er troende eller ikke-troende. Seksuelle tanker er helt almindelige, når man er et ungt menneske, så der er intet forkert ved dig. Husk det.
Når det handler om tro, er det vigtigt, at man finder sine egne svar, for der er ingen, der har alle svarene. I sidste ende er det jo en ting mellem dig og den gud, som du tror på.
Jeg kan godt forstå, at du sikkert har hørt nogle forskellige ting, og det skyldes, at man kan tolke en tekst på forskellige måder. Det betyder med andre ord, at du kan læse noget i koranen på én måde, og jeg kan læse det på en anden måde, og dine forældre læser det måske på en helt tredje måde. På den måde er det svært at give dig et præcist svar i rammerne af en tekst, når det kan fortolkes forskelligt.
Måske det er svært at tale med dine forældre om dine tanker, men måske du har en bror, en fætter eller en kammerat, som du kan tale med det om? Jeg ved nemlig, at du slet ikke er alene med dine spørgsmål – dem er der mange andre, der også går med. Og måske handler det slet ikke om at finde det “rigtige” svar, men derimod at få talt om dine tanker, så du i sidste ende selv kan vælge, hvordan du gerne vil leve dit liv. Mon det giver mening?
Jeg ved, at der står i børnekonventionen at man har ret til et privatliv – også på det seksuelle område. Måske vil du læse lidt mere om dine rettigheder, så kan du læse mere her: Dine rettigheder
Er du generelt nysgerrig omkring sex og sexualitet er rådgivningen hos Sexlinien.dk et godt sted at få mere viden.
Jeg ved ikke, om du kender “Etnisk ung”? Hvis ikke, er det måske noget for dig? Du kan se mere her. Måske kan de hjælpe dig lidt mere på vej.
Du er også altid velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen