Brev
Islam
Hej, jeg er en 14 årige (snart 15) dreng fra Nordjylland.
En af mine venner jeg snakker med online er fra Tjetjenien og han har snakket meget omkring Islam, og siden har jeg haft lyst til st konvertere til Islam.
Mine forældre hader Islam og religion generelt og jeg er bange for at sige det til dem.
Den eneste i min familie der ved det er mine mormor.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på snart 15 år.
Hvor er det stærkt, at du har fundet modet til at skrive til BørneTelefonen, når jeg kan fornemme, at du føler dig alene med dine tanker om islam.
Du fortæller, at du har haft lyst til at konvertere til islam, men at du er bange for at sige det til dine forældre, fordi dine forældre hader islam og religion.
Jeg kan sagtens forstå, at du er bange for at fortælle dine forældre om dine tanker, når du har fået oplevelsen af, at de hader islam og religion generelt.
Mange unge, som ønsker at konvertere til en anden religion, er bekymrede for hvordan deres familier vil reagere. Nogle børn har oplevet deres forældre tale om religionen på en negativ måde og det har gjort frygten større.
Der kan være mange grunde til at dine forældre taler om islam på den måde. Måske handler det om, at de er bekymrede for at “miste dig”- for eksempel hvis I ikke længere kan holde jul sammen.
Det kan også være, at dine forældre ikke kender særligt meget til Islam og derfor har et bestemt billede af, hvad det handler om.
Måske tror de, at alle muslimer er på en bestemt måde. Men de er lige så forskellige som alle andre mennesker er. Derfor kan du også være muslim på din egen måde.
Hvad betyder det at konvertere til islam?
Når jeg læser dit brev, har jeg svært ved at fornemme, hvor længe du har haft lyst til at konvertere til islam.
Grunden til at jeg skriver det, er, at det er vigtigt at gøre sig mange tanker omkring den store beslutning, som det er at konvertere. Særligt når du er så ung.
Måske har du i lang tid gjort dig tanker om, hvorfor du vil konvertere til islam, og måske du allerede er helt sikker på din beslutning?
Men hvis det stadig er noget du overvejer, vil jeg komme med nogle ideer til, hvordan du kan blive helt afklaret.
Man kan sagtens have en stærk “åndelig” tro, uden at man behøver at konvertere. Tænk på, at man også sagtens kan være kristen uden at være konfirmeret.
På samme måde kan man også godt være en troende muslim uden at leve efter alle de forskellige leveregler, ligesom det heller ikke er alle muslimske kvinder som går med tørklæde. Der er mange måder at tolke religioner.
Kunne det være en mulighed for dig at betragte dig selv som muslim, men uden at behøve at konvertere lige nu? Du kan altid tage den beslutning, når du er blevet ældre. Det er nemlig bedst, at det foregår i et stille og roligt tempo.
På den måde kan du blive afklaret med hvad du ønsker af dit liv på lang sigt. En del mennesker oplever nemlig, at det er noget, der kan ændre sig gennem livet.
En anden idé kunne også være at låne Koranen på biblioteket og lære mere om religionen – og måske kunne det også være spændende at sammenligne den med Biblen, for at se på hvilke punkter, der er ens og på hvilke punkter de er forskellige?
Hvad er det ved islam, der giver særligt mening for dig?
Mange religiøse mennesker (fra alle slags religioner) oplever, at troen giver dem en slags ro i sindet og følelsen af, at der er en mening med livet. Mon det også er sådan du har det?
Jeg tænker, at det kunne være en idé at reflektere over, hvad det er ved islam, der giver særlig mening for dig og dit liv. Du kunne fx skrive ned på et papir, hvordan du forestiller dig, at du gerne vil have, at dit liv som muslim skal se ud.
Hvis du selv er afklaret med, hvilke værdier og traditioner fra islam, som du gerne have ind i dit liv, så er det måske også nemmere for dine forældre at forstå, hvorfor du ønsker at konvertere. Kan du følge mig i det?
Måske du også kan fortælle dem om de punkter i dit liv, som du ikke ønsker skal ændre sig, hvis du konverterer til islam.
Det kan være, at det bliver lidt mindre skræmmende for dine forældre, hvis de har det fulde billede af, hvordan DU gerne vil leve som muslim. Kan du følge mig i det?
Når du har skrevet de forskellige punkter ned, så kan du aftale et tidspunkt med dine forældre, hvor der er tid til at tale sammen. Måske din mormor kan være med som en støtte, når du fortæller om dine tanker?
Her kan du åbne op for en snak omkring hvad islam betyder for dig.
Samtidig kan dine forældre også få mulighed for at sætte ord på det, som bekymrer dem.
I Danmark og andre vestlige lande eksisterer der forskellige fordomme om islam. Måske ved du allerede det?
Jeg nævner det, fordi jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé at tale med dine forældre om, hvilke fordomme der eksisterer om islam. Måske er det nogle af de fordomme der gør, at de har fortalt dig, at de hader islam og religion generelt.
Vi har religionsfrihed i Danmark
Nu kender jeg jo ikke dine forældre og måske er de slet ikke interesseret i at lære om islam.
Men det er vigtigt for mig at fortælle dig, at du har ret til at tænke, hvad du vil. Vi har nemlig religionsfrihed i Danmark.
Det betyder, at du kan have dine tanker for dig selv – også hvis dine forældre slet ikke forstår islam og ikke vil tale om islam med dig.
Hvis du har brug for at øve dig på, hvordan du fortæller dine forældre om dine tanker, så er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111. Vi sidder klar til at snakke med dig.
Jeg håber virkelig, at du kan bruge mine tanker og forslag. Når du har prøvet et eller flere af mine forslag, kan det være, at du skal kontakte os igen. Hvis snakken fx ikke gik, som du håbede på, så kan vi snakke om, hvad du kan gøre herfra.
Med dit brev har du vist mig hvor modig og handlekraftig du er. Disse to egenskaber kan du bruge, hvis du tager en snak med dine forældre om dine tanker om islam.
Kærlig hilsen BørneTelefonen