Brev
Fysisk og verbal vold
Hej BB.
Jeg har skrevet til jer en gang før, men mistede mit nummer.
Jeg skriver, fordi jeg har brug for hjælp.
Jeg er lige blevet 15, og bor med mine forældre (far er araber og mor er dansker, men de er begge muslimer) og to små søskende, der begge er under 3 år. Jeg har også to halvsøskende fra min fars side, på henholdsvis 7 og 19 år.
Jeg har aldrig haft lov til at tage på lejrture, til fødselsdage, besøge venner eller overnatte, gå med shorts og t-shirts, skrive med venner, især ikke drenge, og fester er fuldstændig udelukkede.
Jeg må ikke forlade hjemmet medmindre jeg skal i skole eller noget med mine forældre. Det har altid været nederen, men nu synes jeg det er ved at blive for meget.
Min far har altid været lidt ond mod min mor og jeg verbalt, men nu er det blevet værre.
Før sommeferien fandt min mor og far ud af, at jeg har drengevenner. Vi gør intet forkert, men de blev virkeligt sure. Min mor flippede ud, og min far sagde jeg lige så godt kunne blive gift nu, hvis det var det.
Min far siger hele tiden til min mor, at jeg er det dårligste barn i verden osv, og min naive mor tror på det.
Men sådan er jeg ikke.
Alle elsker mig og jeg klarer mig virkelig godt i skolen. Jeg vil virkelig gerne være psykolog, det er min drøm. Men nu er mine forældre begyndt at sige jeg ikke må gå på gymnasie og universitet for at uddanne mig til det.
Min mor begyndte også at skubbe mig og kalde mig en møgluder, fordi det hele blev for meget for hende(?), men min far stoppede hende. Så her for nylig blev hun sur på mig igen, og kastede min computer og iPad ned i jorden, og befalede at se min Facebook. Jeg begyndte at græde fordi hun rykkede i mig, men begge mine forældre var ligeglade. De endte med at se den, men jeg havde slettet alle mine samtaler.
Jeg skriver med mine venner, fordi det er helt normalt for dem. Det giver ingen mening at jeg ikke må, alle mine venne er virkelig søde, de er overhovedet ikke dårlig indflydelse.
Dagen efter det, for en måneds tid siden, råbte min mor af mig og rykkede mig i håret. Mine forældre har ikke rørt mig siden, men jeg er begyndt at blive virkelig bange for min far. Han truer altid med at vi kan flytte, eller han kan fortælle min mor alt muligt om mig så hun flipper ud på mig.
Det har gjort at jeg har skåret i mig selv to gange, og røget to gange, fordi jeg er så stresset og ked af det.
Jeg vil virkelig gerne væk herfra, selvom det svinger meget. Nogle gange er det fint nok, selvom jeg ikke får lov til halvdelen af alt det andre gør.
Min veninde kom på børnehjem, og det vil jeg måske også (ikke pga hun gjorde det, hun er flyttet væk derfra nu). Men jeg kan ikke have nogen snakker med mine forældre, så vil de flippe ud. Jeg vil bare væk, uden møder (vil aldrig få lov af mine forældre at gå til et møde) og uden nogen snakker med mine forældre. Så vil det gå fuldstændig galt hvis de bliver blandet ind i det.
Vær sød at hjælpe mig.
For hver dag der går bliver jeg mere og mere bange for min far.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år,
Hvor er det godt, du skriver ind til os igen. For det du lever i er ikke ok. Jeg har søgt efter dit brev, som du har mistet nummeret på. Jeg søgte efter dit brev på din overskrift, det var godt tænkt, at du brugte samme overskrift, det gjorde det lettere at finde på hjemmesiden. Brevet og svarets nummer er: 18274.
Når jeg læser dine breve, tænker jeg, det er ok, at du får mulighed for at læse svaret fra dit første brev. Derfor har jeg sat det ind som svar her. Det håber jeg er ok?
Du er altid velkommen til at skrive ind igen, vi vil meget gerne hjælpe dig.
Mange tanker fra
BørneTelefonen