Brev
konventere til islam men mor kan ikke lig islam.
hej
jeg er en pige på 12 år og har været meget intreseret i islam.
Jeg er bange for at fortælle min mor fordig ellers tror jeg hun ikke ville elske mig mer. Nogen gange laver hun sjov med islam og det syndes jeg er lidt… undt og jeg bliver lidt ked af det.
der var et tidspunkt vor min mor havde min mobil og jeg sov og så var klokken var 4 og der kom en athan til at be på min mobil og min mor blev så sur på migog jeg blive nød til at lyve om at det var min veninde der kom til at insterller den på min mobil fordi hun skulle se hvornår hun skulle be.
Min mor sagde at det er dårligt at være muslim i danmark men jeg er lige glad jeg tænker ikke på det jeg fukosere kun på Allah og min vej til Islam og jeg ville virkle gerne konventere til islam men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Hvor er det stærkt, at du har mod til at skrive ind, for jeg kan fornemme, at du føler dig alene med følelserne og tankerne. Hvor er det bare stort af dig, at du deler så svær en ting med nogle. Det synes jeg virkelig er sejt gået.
Du skriver, at du er meget interesseret i Islam og er bange for at fortælle det til din mor. Jeg kan sagtens sætte mig i, hvor svært du må have det. Man kan nemt stå i et dilemma om hvorvidt man skal sige det eller ikke.
Jeg vil gøre mit bedste for at give dig nogle råd du kan bruge.
Mange unge, som ønsker at konvertere til en anden religion, er bekymrede for hvordan deres familier vil reagere. Nogle børn har oplevet deres forældre tale om religionen på en negativ måde og det har gjort frygten større.
Der kan være mange grunde til at din mor taler om islam på den måde.
Måske handler det om, at hun er bekymret for at “miste dig”- for eksempel hvis I ikke længere kan holde jul sammen eller hun tror, at du vil trække dig fra familien til fordel for nye bekendtskaber.
Det kan også være, at hun ikke kender særligt meget til Islam og derfor har et bestemt billede af, hvad det handler om.
Måske tror hun, at alle muslimer er på en bestemt måde. Men de er lige så forskellige som alle andre mennesker er. Derfor kan du også være muslim på din egen måde.
Din tror er vigtig for dig
Mange religiøse mennesker (fra alle slags religioner) oplever, at troen giver dem en slags ro i sindet og følelsen af, at der er en mening med livet. Mon det også er sådan du har det?
En ide vil være at fortælle din mor om dine tanker og følelser omkring Islam. Du kunne skrive, hvordan du forestiller dig, at du gerne vil have dit liv som muslim skal se ud.
For eksempel som at få notifikationer på mobilen når bønnen går ind. Men også alle de punkter, som IKKE ændrer sig af, at du har en anden religion.
Det kan for eksempel være, at du gerne stadig vil gå med det tøj, du i forvejen går i. Eller hvis du går til en fritidsinteresse som du er glad for, at du så fortsat vil gå til det.
Når du har skrevet de forskellige punkter ned, så kan du aftale et tidspunkt med din mor, hvor der er tid til at tale sammen.
Her kan du åbne op for en snak omkring hvad religion betyder for dig.
Samtidig kan din mor også få mulighed for at sætte ord på, hvad det er som bekymrer hende. Måske I kan få en snak omkring jeres tanker og følelser.
En anden idé, kunne være at låne bøger omkring Islam fra biblioteket. Måske dig og din mor kunne læse dem sammen.
Du har ret til at tænke og tro, hvad du vil
Nu kender jeg jo ikke din mor, og måske er hun slet ikke interesseret i at lære Islam at kende. Men du har ret til at tænke, hvad du vil. Det betyder, at du kan have dine tanker for dig selv – også hvis din mor slet ikke forstår Islam og ikke vil tale om Islam med dig. Det kan føles som et problem, hvis ens mor ikke forstår – eller ligefrem ikke kan lide – den religion, man interesserer dig for. Men det er jo ikke det samme som, at ens forælder hader en.
Du ønsker også at konverterer til Islam, men du ved ikke, hvad du skal gøre. Jeg tænker på, om du har nogle venner på skolen, der er muslimer. Så kan du snakke med dem og få mere viden om Islam, og hvad Islam er for dem. Som sagt er der jo mange måder at dyrke sin religion på.
Men husk, at det er kun DIG der bestemmer, hvad du tror på. Forhast dig ikke med at tage en beslutning for hurtigt, være nysgerrig og undersøg det, du undrer dig over.
Med dit brev har du vist mig hvor modig og handlekraftig du er. Disse to egenskaber kan du bruge, når du skal snakke med din mor omkring dine følelser og tanker.
Husk, at du altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale mere om det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen