Brev
Usikker om gener
Hej er en pige på 15
er meget usikker på mit udseende
jeg har familie fra Iran og føler mig slet ikke tilpas i offentligheden er altid bange for at nogen tænker om mig på grimme måder eller har fordomme.
Der er en i min klasse han kalder sig selv for perker udlændinge invandre osv de andre drenge snakker også sådan om ham fordi han ikke har noget i mod det men tænker altid på om de også har lyst til at sige det om mig
f.eks en fra min klasse kaldte på et tidspunkt nogle piger for “ de der araber der” og “ udlændinge piger” og sagde de så mange “plastik perkere inde i byen” tænker også på om alle tænker sådan
og om nogen dreng nogensinde kommer til at kunne lide mig hvis de alle tænker sådan
og f.eks i sommers da der var em i fodbold turde jeg ikke at sige jeg holdte med Danmark fordi var bange for de ville kommentere. Tør efterhånden ikke at gå ud i offentligheden uden at få angst og vil inderstinde bare gerne være glad, sikker, ligeglad og stolt af den jeg er
men mit største ønske lige nu er bare at ligne en dansk pige
det virkelig trist ikke at føle sig velkommen der man er født og vokset op.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg er helt enig med dig i, at det er virkelig trist ikke at føle sig velkommen. Alle mennesker har brug for at høre til og føle sig velkomne blandt andre.
Så jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du hører andre sige ord, som får dig til at føle dig uvelkommen. Det er rigtig godt, at du også har en stemme i dig, som gerne vil være glad, sikker og stolt af den, du er. Jeg synes, du skal lytte rigtig meget til den stemme.
Jeg kommer til at tænke på, om der også er nogle omkring dig, som ikke taler på den måde. Det er heldigvis ikke alle mennesker, som bruger den slags ord, som du nævner i dit brev.
Så når du ser dig omkring i din klasse, kan du mon så få øje på nogle, som ikke kunne finde på at tale på den måde? Jeg tror, at det kan være en hjælp for dig at finde dem, som ser dig som du er, og ikke taler grimt om din hudfarve eller, hvor din familie kommer fra.
At tale nedsættende om andre mennesker på grund af deres hudfarve eller hvor deres familie kommer fra er slet ikke okay. Og det skal stoppes. Derfor vil jeg også foreslå dig at fortælle til en lærer om, hvordan du hører nogle tale i din skole. Dine lærere har et ansvar for, at alle kan føle sig trygge og behandlet med respekt i skolen.
Kunne du fx sige til en lærer: “Jeg vil gerne tale med dig om de ord, som bliver brugt her på skolen. For der er nogle ord, som virkelig gør mig ked af det.”
Måske kan du tage en ven med, når du taler med din lærer.
Du skriver, at du får angst af at gå ud i offentligheden, og at du ikke turde sige, at du holdt med Danmark til EM. Det lyder tungt at gå med alene. Og det er tegn på, at du har det skidt.
Frygten for hvad andre tænker om en, kan vokse sig rigtig stor indeni. Det kan overtage alle ens tanker og gøre en rigtig ked af det – og det kan blive til angst for at være ude blandt andre mennesker.
Når man er bange for noget og lader være med at gøre ting, som man egentlig har lyst til, så har man brug for hjælp fra andre. Når man får hjælp, kan man få frygten til at blive mindre, så man igen kan føle sig tryg. Derfor vil jeg foreslå, at du finder en god voksen, som du kan tale med.
En god voksen kunne være dine forældre, en lærer eller en vens mor. Det vigtigste er at vælge en voksen, som du kan lide.
Når du har fundet en god voksen, kan du fx sige: “Jeg har brug for at tale med dig om nogle tanker, som gør mig bange. Jeg har brug for, at du lytter og hjælper mig.”
Jeg håber meget, at du vil prøve nogle af de ting, som jeg har foreslået. Det er så godt, at du har skrevet til BørneTelefonen om dine oplevelser. Det er første skridt mod at få det bedre.
Du er også altid velkommen til at kontakte os på 116111. Du kan også bruge BørneTelefonen til at øve dig på at tale med en voksen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen