Racisme i Danmark

Hej bb
Jeg er en 14 årig pige fra Mellemøsten. Jeg går med tørklæde og passer enlig mig selv.

Men på det seneste er racisme blevet en meget stor ting. Jeg fik fuck fingeren i Føtex og mødte en mand der råbte “skrid hjem perkere”. Jeg har hørt om muslimske kvinder blive overfaldet i København, men ingen snakker om det? Danmark er Islamofobisk? Hvorfor siger folk ikke noget? Når jeg ser en video om islamofobi I Danmark, så er kommentarerne lige til at græde over.

“muslimer ødelægger Danmark”
“perker svin tag hjem”
“klamme terrorister”

Det gør kraftedeme ondt at se de her ting.

Igår sagde min lærer at vi skulle stoppe med at tale “perker sprog” og det syntes os fra mellemøsten var virkelig uhøflig at sige. Så min ven prøvede at sige det til hende, men vores lærer afbrød og sagde at det var det ikke?

Senere hen spurgte hun os om vi møder racisme tit og jeg fortalte hende så nogle af de oplevelse vi har været igennem. Jeg fortalte hende også at ordet “perker” var et meget grimt skældsord imod os, men hun svarede mig seriøst med “så er perker også rettet imod mig fordi jeg er halv svensker” jeg havde lyst til at slå hende så hårdt der.
Jeg fortalte hende så mere om den racisme mig og andre har oplevet, men hun afbrød mig hele tiden og sagde ting som “det kan også ske for danskere”, “racisme går begge veje”. Det gjorde mig rigtig sur. At jeg står og fortæller hende om et problem som både børn og voksne her oplever, men det ignorere hun fuldstændig og beskytter sig selv og danskerne?

Racisme kan ikke gå begge veje. Hvide mennesker opfandt racismen. De startede den!

Jeg har snakket med mange om mine følelser. Min lærer, mine forældre, mine venner og generelt alle. Men det ændrer jo ikke på hvordan Danmark er vel? Jeg kan virkelig ikke mere. Jeg er træt af at høre på alt det lort. Træt af at høre politikere snakke om hvordan tørklædet skal væk. Træt af at se paludan dukke op under aftensmaden og brænde koranen foran mit ansigt. Det gør ondt.

Det er jo heller ikke kun i Danmark islamofobi sker. Det sker i hele verdenen, så hvor hører jeg hjemme? Mellemøsten er overhovedet ikke sikkert nok til at tage tilbage til. Hvor hører jeg så hjemme? Ingen I den her verden vil have os. De ønsker os allesammen døde.

Jeg er træt at at blive kaldt dansker kun fordi jeg er født her. Jeg dyrker ikke den danske kultur, spiser ikke den danske mad og holder ikke jul. Hvordan kan jeg muligvis kalde mig dansk når jeg ikke gøre noget af dette? Jeg er ikke dansker og jeg vil heller ikke være det. Ikke at danskerne selv ser mig som en.

Hilsen mig

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år.

Jeg kan virkelig godt forstå din frustration. Det er rigtig ubehageligt, at være udsat for den slags diskrimination og hadefulde angreb, som du har oplevet! Det er slet ikke i orden, og hvorfor nogen tror at det er, er fuldstændigt uforståeligt.

Du er desværre ikke alene om, at blive udsat for den slags hadefulde angreb og uvidenhed. Der er desværre andre børn og unge, både brune, sorte og hvide, der skriver indtil BørneTelefonen og fortæller om den racisme de oplever. Hvis du har lyst, kan du læse nogle af deres breve og de svar de har fået her.

Racisme og andre slags diskrimination handler oftest om at folk er uvidende, bange eller også bruger de minoriteter som en slags syndebuk. En syndebuk er en man giver skylden for en masse dårlige ting, som slet ikke er deres skyld.

Der har igennem historien været forskellige religiøse og etniske grupper, der er blevet udsat for den slags had som du også oplever. Det er dybt uretfærdigt, og selvfølgelig enormt frustrerende og sårende.

Alle har lige rettigheder i Danmark, uanset hudfarve eller religiøse baggrund. Man må ikke diskriminere, altså behandle folk forskelligt, på grund af hudfarve eller religion. Det er der endda en lov der bestemmer. Man kan faktisk blive dømt efter det der kaldes racisme-paragrafen, hvis man for eksempel overfalder nogen fordi de bærer tørklæde eller har brun hudfarve.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvorfor nogen folk har set sig sure på muslimer i Danmark, og jeg gætter på at det sikkert heller ikke ville hjælpe dig ret meget, at vide hvorfor.

Du har i hvert fald intet galt gjort.

Jeg forstår godt at du bliver irriteret på danskerne, og ikke selv har lyst til at være en, når du oplever så meget racisme i medierne og på gaden.

Det at være dansker betyder noget forskelligt for alle, og dem der bor i Danmark er bestemt ikke altid enige om hvad det vil sige at være dansk. Det betyder at du også kan bestemme hvilken slags dansker, du føler at du er, og hvad det for dig betyder at være dansk.

Racisme fylder ind imellem meget i medierne, og derfor kan man komme til at tænke, at de fleste danskere har racistiske holdninger. Der er heldigvis mange danskere, som ikke har det sådan. Jeg tror at mange danskere synes at alle, uanset hudfarve og religion, har ret til at være her, så længe man overholder loven og behandler andre med respekt.

Jeg tror dog det kan være rigtig svært at forstå hvor ondt det gør, når man er mål for uretfærdige, racistiske udtalelser, hvis man ikke selv har oplevet det.

Jeg forstår virkelig godt at du blev vred på din lærer – måske mistede du også lidt respekten for hende? Det lyder som om hun havde lidt svært ved at forstå hvad i oplever, og hvordan ordet “perker” føles for en muslimsk person. Det kan være hun også har lidt svært ved at tale om det, og derfor prøver hun at feje jeres oplevelse lidt væk.

Du har ret i at racisme typisk er noget vi ser fra hvide mod brune eller sorte. Det handler om, hvem der har mest magt og det er jo desværre oftest hvide mennesker i den vestlige verden. Din lærer har lidt ret i, at hvide også kan opleve diskrimination, men det er først racisme, hvis den hvide er en minoritet eller har mindre magt. Og det er sjældent sådan det er, i hvert fald i Danmark.

Hun forklarede det i hvert fald ikke på en god måde. Det lyder også som om der er en del ting, som hun ikke har forstået.

Jeg tænker faktisk at din lærer, og nok også andre på din skole, har brug for at få lidt mere viden om racisme og islamofobi. Hvis du selv har lyst til at gøre noget aktivt ved racisme-problemet, så tænker jeg at der er nogle ting du kunne gøre.

Hvis du har mod på det, kunne du foreslå din skoleleder at I kunne gøre noget, for at stoppe racisme eller islamofobi på din skole. I kunne for eksempel holde en temadag eller få en muslimsk flygtning ud og fortælle deres historie.  Du og dine muslimske venner kunne måske fortælle din skoleleder om jeres oplevelser, og de problemer I ser.

Du kunne også undersøge om der er en organisation, der kæmper for at bekæmpe racisme i Danmark, som du ville have lyst til at støtte. Måske kunne de også give nogle gode råd til hvordan man håndtere det, når man bliver udsat for diskrimination og fremmedhad.

Jeg ser dig som en stærk og sej pige, der ikke er bange for at sige sin mening. Du tør sige fra når der sker ting du ikke synes er retfærdige, og det er så sejt!

Jeg håber du kan bruge mine råd, og finder en måde du kan føle dig mere tilpas som dansker.

Kærlig hilsen BørneTelefonen.

Oplever du racisme eller forskelsbehandling?

Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra.

Nogle børn og unge fortæller, at de bliver drillet med deres hudfarve og udseende, eller at de ofte hører racistiske jokes. De får måske at vide, at det bare er for sjov. Men det er ikke altid, at det opleves sjovt for dem, som det går ud over.

Det er vigtigt, du ikke går alene med det. Racisme og forskelsbehandling er ikke okay, og du har ret til at sige fra og få hjælp fra en voksen.

Klik dig videre på siden her, og få gode råd til, hvad du kan gøre, og viden om dine rettigheder.

Du har ret til beskyttelse mod racisme

Uanset hvordan du ser ud, hvad du tror på, eller hvor du kommer fra, så har du de samme rettigheder som alle andre børn og unge.

Du har ret til at få hjælp, hvis nogen driller eller nedgør dig på grund af dit køn, udseende, seksualitet, religion, hudfarve eller andet.