Racisme

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 11 år,

Tusind tak for dit brev til BørneTelefonen. Jeg synes det er nogle meget vigtige tanker du deler og jeg kan virkelig godt forstå, at du synes det er en svær situation. Tak for din ærlighed. Jeg synes du har gjort det helt rigtige ved at fortælle åbent om dine tanker. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig.

Her på BørneTelefonen hører vi desværre fra flere børn og unge, som enten oplever eller er i tvivl om, de har oplevet racisme eller diskrimination.

Jeg synes det lyder enormt ubehageligt, at du føler at folk udenfor giver dig onde blikke. Jeg forestiller mig, at det må være stressende at føle andre møder en med et bestemt blik. Det må også føles ubehageligt at føle sig beskyldt for noget, som man ikke har gjort.

Du skriver i dit brev, at du selvfølgelig synes, at man skal behandle ukrainerne godt. At man skal tage godt imod dem, og ikke være racistiske imod dem.

At ønske retfærdighed mellem mennesker er en tanke, som er enormt stærk at have. Det giver mig en fornemmelse af, at du er et enormt hjertevarmt og kærligt menneske.

Du har helt ret

Når man selv er en der behandler andre med retfærdighed, er det helt naturligt, at man også gerne selv vil behandles på samme måde.

Jeg forstår derfor godt, at du synes, at alle der oplever krig i et land som de elsker, skulle behandles ligesom ukrainerne. Den tanke tror jeg, at rigtig mange vil være enig i.

Krigen i Ukraine har sat tankerne i gang hos mange mennesker, som ikke før har oplevet krig i et land som de elsker. Eller i et land, som er tæt på dem.

Det positive man kan tage frem, er derfor måske, at man er begyndt at snakke om de tanker og følelser der kan følge med.

Jeg forstår godt at det sætter en masse tanker i gang hos dig, når I skal lave den øvelse du fortæller om. Du har helt ret i at det er forkert, at man ikke også snakker om krigene i Mellemøsten og hvordan krigene påvirker jer.

Og jeg synes simpelthen det er så stærkt, at du med det brev du har skrevet herind, er med til at gøre voksne opmærksomme på, at vi stadig ikke behandler alle lige.

Racisme gør ondt

Børn og unge, som vi har talt med, fortæller ligesom dig, at man kan få en masse ubehagelige følelser indeni, når man oplever at blive behandlet anderledes.

Nogle af dem fortæller, at man kan begynde at tvivle på sig selv. Tvivlen kan komme fordi man kan føle at man skal være på en bestemt måde for at bliver accepteret.

Det kan føles som et enormt stort pres, at skulle “overbevise” nogle andre om, at man er på en bestemt måde.  Andre fortæller at de får tanker om, hvor de egentlig hører til. De føler sig nemlig ikke altid velkommen i Danmark, selvom det ellers føles som deres hjem.

Måske kan du genkende nogle af de her tanker og følelser? Det lyder sådan, når jeg læser dit brev.

Jeg kan virkelig godt forstå, at du er træt af racisme. Det er helt forkert, at det skal forhindre dig i at føle dig velkommen og gøre dig så ked af det. Sådan skal det ikke være.

Det skal ændres

Jeg ved fra andre børn og unge, at det er godt at snakke højt om det. Ofte finder man nemlig ud af, at man ikke er alene om at have det sådan. For det er du ikke.

Jeg ved, at det selvfølgelig ikke hjælper, at andre oplever de samme ting. Og det er heller ikke jeres ansvar at ændre på det. Det er nemlig de voksnes ansvar at sørge for, at børn og unge ikke blive udsat for racisme, diskrimination eller forskelsbehandling.

Men det kan være rart at vide at man kan stå sammen om, at få fortalt nogle voksne om de ting der sker. Så de kan gøre noget ved det.

Du og dine klassekammerater har nemlig ret til, at skolen skal være et rart sted. Og et sted hvor alle skal opleve omsorg, tryghed og blive behandles lige og med respekt.

Det er sådan, at alle børn i Danmark har ret til beskyttelse mod racisme og diskrimination. Det betyder, at alle børn og unge har de samme rettigheder lige meget, hvor de kommer fra, og hvordan de ser ud.

På denne side fra BørneTelefonen kan du læse mere om dine rettigheder, når du oplever racisme eller diskrimination. Du kan også finde gåde råd og læse om andre børn og unges breve.

Voksne kan også blive klogere

Du nævner i dit brev dronningens nytårstale. Jeg ved ikke om du hørte hele dronningens nytårstale. Men dronningen fortalte faktisk, at børn kan gøre voksne klogere.

Når jeg læser dit brev, får jeg en fornemmelse af, at du er en af de børn, der særligt kan gøre voksne klogere. Klogere på de tanker og følelser man kan have, når man bliver behandlet uretfærdigt.

Jeg tænker det er rigtig vigtigt, at du og dine klassekammerater får hjælp til at stoppe det, der føles som racisme og forskelsbehandling. Og måske nogle af dem fra din klasse, har lyst til at være med.

Rigtig mange børn og unge er i dag opmærksomme på, at alle ikke bliver behandlet lige. Jeg tror at jeres generation har så meget styrke og kærlighed i jer til, at gøre det bedre end de voksne.

Derfor kunne jeg også forestille mig at din klasse, også gerne vil være med til at skabe lighed for alle i klassen.

Mit råd til dig er derfor, at du sammen med nogle klassekammerater, snakker med en voksen på skolen.

Jeg tænker, at det er vigtigt, at dine lærere og pædagoger ved, at I er mange, der også har historier I gerne vil dele. Historier I har brug for at tale om. Jeres kultur og historier om krig er også vigtige, for at kunne forstå jer og for at I kan føle jer set.

Selvom det kan lyde en smule tosset, er det ikke sikkert at lærerne har tænkt over det. Nogle gange kommer man ubevidst til at såre andre. Også selvom man er voksen.

Men så er det enormt vigtigt at der er nogle seje børn som dig, der kan gøre opmærksom på det. Så der kan blive gjort noget for, at I ikke skal føle jer forskelsbehandlet.

Vis dit seje brev

Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være en hjælp at vise det brev, som man har skrevet herind. Og måske også det svar, som du har fået.

Det kan gøre de voksne opmærksomme på, at det er noget der betyder meget. Og at det er noget som de virkelig skal tage alvorligt. Det er ikke så vigtigt, hvilken voksen det er.

Det kan være en lærer, en pædagog, en fra skolens ledelse. Eller en anden voksen, som du/I er trygge ved. Det kan også være dine forældre, som snakker med de voksne.

Her på BørneTelefonen ved vi, at det kan være svært at få sagt ting højt der betyder meget for en. Derfor har vi lavet en side med gode råd til at starte samtalen. Det kan du læse mere om her.

Jeg tror på, at du kan ændre manges tanker

Når jeg læser dit brev, synes jeg virkelig, at du er en person med hjertet på det rette sted. Det er så stærkt, at du gerne vil dig selv og andre det bedste.

Derfor tænker jeg faktisk også, at du ville være rigtig sej at have med i skolens elevråd. Jeg ved selvfølgelig ikke om I har et elevråd på jeres skole. Men et elevråd er en gruppe af elever, som taler elevernes sag på skolen. Elevrådet har indflydelse på skoledagen og skolens udvikling.

Dine tanker og følelser omkring racisme og diskrimination, ville også være rigtig gode at vide for et elevråd. Dine tanker ville helt sikkert være en kæmpestor hjælp til at gøre skolen til et bedre sted. Elevrådet vil nemlig kunne tage det op med skolens ledelse og skolebestyrelsen.

Det kan derfor også være en mulighed at dele dine tanker med dem. Eller måske du har mod på en dag at stille op til elevrådet. Dine tanker er værdifulde – ligesom dig!

Her til sidst vil jeg igen sige, at det var enormt stærkt, at du skrev herind til os. Jeg er sikker på, at du med dit omsorgsfulde væsen, kan gøre rigtig mange voksne klogere.

Du har i hvert fald givet mig et brev, jeg altid vil tage med mig – og jeg har valgt at lægge det på nettet, så børn kan se, at de ikke er alene og så andre også kan blive klogere.

Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111 – vi har åbent hele døgnet rundt.

Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Oplever du racisme eller forskelsbehandling?

Racisme er, når der bliver gjort forskel på mennesker, fx på grund af deres hudfarve eller hvor de eller deres familie kommer fra.

Nogle børn og unge fortæller, at de bliver drillet med deres hudfarve og udseende, eller at de ofte hører racistiske jokes. De får måske at vide, at det bare er for sjov. Men det er ikke altid, at det opleves sjovt for dem, som det går ud over.

Det er vigtigt, du ikke går alene med det. Racisme og forskelsbehandling er ikke okay, og du har ret til at sige fra og få hjælp fra en voksen.

Klik dig videre på siden her, og få gode råd til, hvad du kan gøre, og viden om dine rettigheder.

Du har ret til beskyttelse mod racisme

Uanset hvordan du ser ud, hvad du tror på, eller hvor du kommer fra, så har du de samme rettigheder som alle andre børn og unge.

Du har ret til at få hjælp, hvis nogen driller eller nedgør dig på grund af dit køn, udseende, seksualitet, religion, hudfarve eller andet.