Brev
Onanere jeg forkert?
Hej.
Er en pige på 12 (går i 6 klasse)
Jeg er begyndt at onanere ret tit, men jeg er simpelthen SÅ forvirret over hvordan man gør.
Altså jeg tager bare min lange finger, og køre den lidt rundt dernede, måske trykker jeg også. Men har hørt i bøger, og film, at de stikker hele fingeren ind.
Jeg tørrer ikke at gøre det, fordi jeg tror det gør ondt. Og så har jeg set at ens fisse begynder at sprøjte?!!
PLEASE hjælp piger!!❤️❤️❤️
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære 12 årig pige.
Tak for dit brev.
Vi får rigtig mange breve om onani. Ligesom dig, er der mange, der er i tvivl om, hvordan man gør det. Det føles måske rigtig dejligt, men jeg forstår godt, at der alligevel er mange spørgsmål.
Derfor er det også rigtig godt, at du spørger andre til råds. Jeg håber, at du vil kunne bruge mit svar, selvom du søgte andre unges erfaringer.
Onani er en meget personlig sag. Nogle gør det meget, andre gør det mindre og nogle onanere slet ikke – og det er også helt okay. Det handler nemlig bare om at finde ud af, hvad der føles godt og mindre godt for dig.
Onani
Onani kan være en sund måde at lære sin krop og seksualitet at kende på. Når man onanerer, finder man nemlig ud af, hvad man synes er rart – og ikke rart.
Der er mange forskellige måder at onanere på, og det er forskelligt fra person til person hvad man selv bedst kan lide. Der er ingen rigtig eller forkert måde at onanere på.
Du fortæller at du har læst i bøger og set film hvor du har hørt at du kan stikke hele fingeren ind, men dette tør du ikke på grund af frygten for smerter.
Man skal ikke gøre noget, som man ikke synes er rart.
Onani bør ikke gøre ondt, og derfor er det vigtigt, at man giver sig selv masser af tid, især hvis man vil stikke fingre op i skeden. Man kan sagtens onanere uden at stikke fingre op i sig selv.
Det kan hjælpe rigtig meget, hvis man er våd inden, og det kan man blive på mange måder. Man kan fantasere sig frem, altså tænkte på noget som tænder en. Sexlinien har en god side om onani her. Måske den kan hjælpe dig lidt.
Du har set den sprøjte
En sprøjteorgasme er når en kvinde/pige sprøjter væske ud af skeden i forbindelse med en orgasme. Det er slet ikke alle kvinder/piger som får dette. Men hvis man gør, så er det slet ikke farligt.
Sexlinien har også lavet en fin side om sprøjteorgasmer. Den kan du finde her
Mit bedste råd vil være at prøve dig frem. Det er kun dig selv, der kan finde ud af, hvad du allerbedst kan lide.
Selvom du ser ting på tv og i bøger, betyder det ikke nødvendigvis, at det er det rigtige for dig. Så tag det bare en dag ad gangen. Jeg tror på, at du nok skal finde ud af det med tiden.
Jeg håber virkelig at du kunne bruge mit svar. Har du flere spørgsmål kan du altid kontakte BørneTelefonen ved at skrive ind igen eller ringe på 116 111.
De bedste hilsener
BørneTelefonen