Brev
Sender billeder
Når folk adder mig på snapchat, så adder jeg dem tilbage. Det starter tit med at vi snakker lidt og så kommer det frække som: har du onaneret før ? / Er du liderlig ? (Som de skriver til mig)
Det ender med at jeg sender noget og jeg fortryder det hele tiden men stopper ikke. Jeg har også selv spurgt en om de vil sende. Jeg vil rigtig gerne stoppe men nu er jeg begyndt at se porno og onanere. Det er vel bedre end at sende billeder ?
Hvordan kan jeg stoppe med at få lysten til at sende og sige nej hvis nogen spørger ? Er det dumt at jeg ser porno ? Skal jeg stoppe med at onanere ?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Pige
Hvor er det godt du skriver her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og unge der har spørgsmål til porno og onani så du er bestemt ikke alene.
Jeg vil svare dine spørgsmål så godt jeg kan. Hvor er det sejt af dig at du vil dele dine bekymringer med os.
Dit første spørgsmål “hvordan kan jeg stoppe med at få lysten til at sende og sige nej hvis nogen spørger?”.  Jeg gætter på at der er tale om nøgenbiller eller lignende ud fra din beskrivelse håber jeg er på rette spor? Hvis det er tilfældet, er det helt normalt at ville afprøve sin seksualitet og den lyst kan være svær at styrer. Du skriver selv at fortryder at du sender dem, så det kan måske være en mulighed at du minder dig selv om det (altså prøver at tænkt tilbage på hvordan du havde det efter sidst gang) hver gang du for den lyst.
Jeg føler også at jeg bør fortælle dig at man faktisk ikke må dele den slags billeder af sig selv, hvis man er under 15 og dem der modtager dem må heller ikke have dem.
Det kan måske hjælpe dig til at kunne sige nej til andre, at du ved det er ulovligt og de kan komme i problemer.
Hvis du vil læse mere om hvorfor det er sådan, kan du gøre det her
Din andet spørgsmål “Er det dumt at jeg ser porno?”. Vil jeg sige det er bestemt ikke dumt at se porno det er helt naturligt at begynde på i din alder for både drenge og piger. Bare husk på at porno som meget andet underholdning er opstillet så det er ikke 100% realistisk. Det kan også være en god idé lige at tænke sig om hvor man finde porno fra og hvad man søger på så man ikke ender på sider der er falske eller får sine grænser overskredet.
Dit sidste spørgsmål “Skal jeg stoppe med at onanere? “. Er mit svar lidt det samme som før. Det er helt normalt i din alder mange dreng og piger begynder på det. Så længe det føles godt for dig og du synes det er noget du har kontrol over, så er der ikke nogen grund til at stoppe.
Jeg synes bestemt også det lyder som en bedre måde at udleve dine lyster på end at sende billeder. Det er sikrere for dig da du ikke behøver at sende noget til nogen og du har lidt mere kontrol over hvad du ser.
Hvis du har løst til at vide mere om onani og kroppen kan du prøve Privatsnak de har også en brevkasse der kan svar på spørgsmål hvis du vil snakke med nogle andre end os.
Håber mit svar kan hjælp dig husk på at onani og porno er en helt almindelig del af mange liv, så du gør ikke noget forkerte og det er altid godt at du lytter til dine følelser og prøver at ændre på tinge du ikke har det godt med. Vores lyster skal ikke kontrollere os men det kan tage lidt tid at mestre dem.
Du kan altid skrive ind til os igen eller ringe på 116111
Kærlig Hilsen
BørneTelefonen