religion

Mine forældre er jehovas vidner og jeg vil ik selv være i den tro men jeg skal være med til deres aktiviteter og højtider så længe jeg bor ved dem og er kun 14.

Jeg må ik få nogen kæreste for dem. Ikke farve mit hår. Jeg må knap være sammen med den eneste ven jeg har lige nu fordi han er en dreng på 16.

Min vendinde er flyttet skole oghar ik set så meget til hende siden. så jeg har kun drengen. Og han har faktisk også kun mig. Har haft skåret i mig selv tit men min bedste ven hjalp mig til at stoppe.

Men det at jeg ik rigtig må være sammen med ham og at jeg slet k må få nogen kæreste sys jeg at de styrer mit liv for meget. Har børn ik selv rettigheden til at bestemme hvem de vil dele deres liv med ? :O det kan da ik være at forældrene skal bestemme hvem man er venner med indtil man er 18!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, du synes det er svært. Det er flot, at du har gjort dig nogle tanker om, hvad du selv står for.

Du spørger, om børn ikke har retten til selv at bestemme, hvem de vil dele deres liv med. Ifølge det, der hedder FN's Børnekonvention, som er en slags grundlov for alle børn, har børn en lang række rettigheder. F.eks siger konventionen, at børn har retten til at blive hørt. For dig betyder det, at du har ret til, at dine forældre lytter til dig, når der skal tages beslutninger om, hvad der skal ske i dit liv.

Du har i princippet ret til at vælge dine egne venner, men samtidig er dine forældre ansvarlige for din opdragelse og din sundhed, indtil du bliver 18 år. Så hvis de mener, at et venskab ikke er godt for dig, kan de godt beslutte, at du ikke må være sammen med den ven. Jeg kan godt forstå, det er rigtig frustrerende, når du ikke må være sammen med din bedste ven. Du har brug for tætte venner ligesom alle andre børn, og nu hvor din veninde lige er flyttet skole, har du måske endnu mere brug for din ven på 16.

Jeg vil sådan ønske for dig, at du på en eller anden måde kan få snakket med dine forældre om, at du gerne vil være sammen med din ven. Nogle forældre vælger at lave forbud, fordi de er usikre og bekymrede for deres børn og gerne vil sikre, at der ikke sker dem noget. Jeg tænker, det godt kan være derfor, dine forældre ikke synes, du skal være sammen med din ven på 16? Men har de mødt ham? Kunne det mon få dem til at slappe lidt mere af overfor ham, hvis de fik mulighed for at snakke med ham og fik lejlighed til at fortælle ham om deres tanker og tro og forklare ham om deres regler?

Du kender sikkert andre familier, der er Jehovas Vidner, tænker jeg? Jeg ved ikke, hvor godt du kender de andre børn i familierne, men måske mødes i ind imellem og har mulighed for at snakke sammen? Det kunne godt være, at nogle af de andre unge har fundet frem til aftaler med deres forældre, hvor begge parter kan være tilfredse, så måske kunne det være en ide at prøve at snakke med nogle af dem, du kender? Måske kan de give dig nogle konkrete forslag til, hvad du kan prøve... Det kan somme tider hjælpe at forklare sine forældre, at hjemme hos Julie har de en aftale om, at hun godt må have drengevenner, hvis forældrene har mødt drengene, og hvis Julie ellers husker at fortælle, hvor hun er osv. (Regler som mange familier med teenagere har - uanset om de er Jehovas Vidner, kristne eller andet). Altså hele konkret fortælle, hvordan andre gør.

Min erfaring siger, at det sjældent er en god løsning at sætte hårdt mod hårdt, så hvis du vil snakke med dine forældre om, at du har rettigheder beskrevet i Børnekonventionen, tror jeg det vil være en god ide at præsentere det for dem på en åben måde og være lydhør overfor deres tanker også. F.eks. kunne du starte med at sige til dem, at du godt ved, at de har nogle regler for dig, fordi de gerne vil passe godt på dig, men at du gerne vil snakke med dem om, hvad de gerne vil have, der skal være betingelser for, at du f.eks. kan være mere sammen med din ven. Så kan du vise dem Børnekonventionen og måske kigge på artikel 12 og artikel 16 sammen med dem.

I Artikel 12 er beskrevet, hvordan du som ung i familien har ret til at blive hørt i forhold til store beslutninger i dit liv. Jeg tænker, det er noget, du kan snakke med dine forældre om i forhold til dit udseende, din ven og din fritid. Endvidere beskriver Børnekonventionen også i Artikel 14, at man har ret til religiøs frihed. Det betyder, at dine forældre skal respektere, hvis du ikke tror på Jehova (men de kan stadig godt beslutte, at du skal være med til de arrangementer, familien deltager i med andre Jehovas Vidner, så det betyder altså ikke, at du helt kan modsætte dig og ikke tage med). Jeg tænker, det lyder som om, det er en snak du skal have med din mor og far.

Prøv at spørge dem, hvad de tænker om de rettigheder, og hvordan de bedst tror, I kan finde en god måde at gøre det på i jeres familie.

Nogle gange hjælper det som sagt at kunne give eksempler fra andre familier, og det kan også hjælpe at have nogen til at tage snakken sammen med sig. Det kan være en ven af familien, som dine forældre respekterer og lytter til - eller måske et familiemedlem, som du tror vil kunne forstå dit dilemma og samtidig se det fra dine forældres side. Sådan en "mægler" kan være god at have med til en snak, hvis det er en mulighed for dig.

Det blev et langt svar, som jeg håber kan hjælpe dig lidt videre. Husk, at der også er mulighed for at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og snakke mere direkte med en rådgiver, hvis du oplever nogle ting, hvor du har brug for at vende det med en voksen. Her er du anonym, og det er gratis at ringe.

Varme hilsener, BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.