Ønsker mig et værelse

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13

Hvor kan jeg bare godt forstå, at du er træt af, at skulle dele værelse med dine søskende.

Jeg synes det er rigtig fint, at du har snakket med din mor om det og endda selv tilbudt at gøre noget for at der kan blive råd til det. Det viser, at du gerne selv vil tage del i af finde en løsning, der kan lade sig gøre. Måske kan du høre hende om, hvad der præcist skal til for at I kan få flere værelser. Så kan I måske sammen lave en plan for, hvornår og hvordan det kan lade sig gøre. Kunne det være en mulighed?

Jeg forstår godt, at du ikke vil have tomme ord men hjælp. Jeg vil gøre mit bedste, for at prøve at hjælpe dig. Desværre lyder det til, at der ikke så meget, du kan stille op i forhold til hvor stor jeres lejlighed er. Det kan være meget irriterende, især når alle andre i din klasse har deres eget værelse. Selvom det ikke føles sådan, er der rigtig mange børn og unge, der deler værelse med deres søskende, fordi familien ikke har så meget plads. Så du er i hver fald ikke alene, om at have det sådan.

Du skriver, at du gerne vil have mere privatliv og det er helt naturligt. Jeg læser dit brev sådan, at dig og din mor er gode til at tale sammen. Er det mon rigtig forstået af mig? Det kan være, at du kan aftale med hende, at du engang imellem kan få lov til at låne hendes soveværelse. Det er selvfølgelig kun, hvis hun har sådan et. Kunne du mon spørge hende, om du engang imellem måtte gå derind og lukke døren, når du har brug for det? Det er selvfølgelig ikke det samme som at have sit eget værelse, men måske kan det give dig lidt mere privatliv?

Ellers findes der også rumdelere. Det kan være sådan en slags reol eller et gardin , som man kan dele et værelse op med. Måske kunne du med tiden få sådan en ved din seng, så det ikke føles som om, du er helt så tæt på dine søskende? Det koster i hvert fald ikke helt så mange penge. Den kan du måske endda selv spare op til, når du bliver lidt ældre og selv begynder at arbejde. Så kan du i hver fald få lidt mere privatliv. Man kan også sagtens bruge en reol eller noget andet.

Jeg forestiller mig, at det nok ikke var sådan et svar du håbede på at få. Jeg håber dog, at du har fået lidt mod på at tænke på en ny måde og at dig og din mor kan få snakket igen og finde en løsning sammen der ikke er for dyr.

De bedste hilsner

BørneTelefonen.

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.