Brev
jeg var ved fields
Hej,
jeg skriver her fordi jeg ikke har mod til at ringe til offerlinjen eller andre steder.
Jeg var ved fields i går da der blev skudt. Hver gang jeg lukker øjnene hører jeg folk skrige og løbe ud fra bygningen.
Selvom jeg er tilbage i Aarhus nu, langt væk fra hvor det skete, bryder jeg stadig fuldstændig sammen når jeg hører en sirene.
Min veninde og jeg gik i panik da vi hørte der var nogen der skød i centeret, så vi løb ud og gemte os mellem nogle rækkehuse et par hundrede meter væk fra fields. Der sad vi i to timer før vi fik at vide, at det var sikkert at tage til royal arena, hvor vi også skulle høre Harry Styles.
Det hele var så kaotisk og jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre herfra. Har svært ved bare at tage i rema 1000 for at købe ind, fordi de mindste ting kan trigge mig og gøre mig bange og ked af det. Bare små lyde kan få mig tilbage til dagen i går.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, men havde bare behov for at skrive om det, tror jeg
Pige, 22 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 22-årige
Hvor er det godt du skriver herind, når du kan mærke at bekymringer fylder for meget. Det lyder til, at du er meget påvirket af situationen i Fields. Det kan jeg godt forstå. For det er en voldsom situation – og meget uvant her i Danmark.
Her på BørneTelefonen taler vi med andre børn og unge, som oplever svære tanker efter skyderiet i Fields. Det sker når vi bliver bange. Du er ikke alene.
Der er også mange måder at reagere på, når man oplever noget så voldsomt. Nogle reagerer sådan her:
• føler uro og forvirring
• har svært ved at sove og får måske mareridt
• kan ikke koncentrere sig
• føler skyld
• får panikanfald
• får hovedpine, ondt i hjertet eller manglende appetit
Ingen af disse reaktioner er farlige, men de er et tegn på, at din krop i alarmberedskab.
Ofte kan det her med at tale om det der gør én bange, være en hjælp i sig selv. Holder man en svær oplevelse inde, kan det nemlig godt vokse sig større indeni. Deler man derimod tankerne med nogen, kan det føles befriende.
Derfor tænker jeg også på, om du mon har snakket med nogen nær dig, om det der er sket? Det kunne fx være dine forældre, en moster/tante eller en venindes forældre?
Hvis ikke du allerede har gjort det, er det en rigtig god start. Du kan fx sige, “Jeg har brug for at vi sætter os og taler lidt mere om skyderiet i Fields. Jeg kan mærke at det påvirker mig.”
Du kan også vise dem dit brev og mit svar, hvis det føles lidt lettere.
Måske kan personen du taler med også støtte dig i at få mere hjælp. Der findes mange hjælpemuligheder. Fx offerlinjen som du selv foreslår. For nogle kan det føles nemmere, hvis man har nogen nær sig, der kan støtte. Måske kan du genkende det fra andre situationer i dit liv.
Det kræver ofte at man lige får samlet lidt mod til sig, for at man kan spørge om hjælp. For det kan føles svært at tale om. Det forstår jeg virkelig godt.
Du har også mulighed for at få det, der hedder krisehjælp. Du kan kontakte Røde Kors’ offerrådgivning på 21 20 91 70. Der er døgnåbent.
Her til sidst, skal du vide at medierne ofte viser alt det svære der foregår i samfundet. De viser ikke så tit alt det gode der også sker. Derfor kan det let påvirke en til at tro, at der kun sker dårlige ting. Selvom man egentlig godt ved, at fx skyderi i Danmark er meget meget sjældent.
Hvis du kan mærke at det påvirker dig, så tag en pause fra at følge med i nyhederne. Hvis der alligevel dukker noget op på de sociale medier der gør dig forskrækket, så tal med nogen om det. Du kan fx sige: “Der dukkede noget op om skyderiet i Fields, som jeg synes ikke var rart at se – kan vi lige tale om det?”.
Jeg håber meget, at mit svar kunne hjælpe. Husk at du også altid er velkommen til at ringe eller skrive ind til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at dele tankerne med en voksen. Vi vil altid gerne lytte og hjælpe.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen