Brev
Fritid
Hej BB.
Jeg har et lille ‘dilemma’, som jeg egentlig ikke rigtig ved om hører hjemme på denne side, men vil dog alligevel forsøge.
Jeg er en pige på snart 15 år.
Da jeg blev 9-10 begyndte jeg virkelig at se på heste og være interesseret i heste. Dog har jeg aldrig haft modet til at starte til ridning, men har dog gået til 4H med heste. Nu, som 14-årig har jeg et par heste-veninder, og er tit hjemme hos dem og ride en lille tur eller få dem til at undervise mig lidt. Bare lugten når man kommer tæt på en hest, får mig næsten til at fælde en tåre, fordi jeg ikke har en, og jeg elsker at være sammen med dem. Jeg ville selv kalde mig en rimelig badass nybegynder-rytter..
Dog, selvom jeg har lært ALT om heste fra 4H, kan ride rimelig godt ifølge mine veninder (faktisk blevet kaldt den bedste nybegyndende rytter af en MASSE), passe heste, købe en selv for mine konfi-penge og det hele, siger hun stadig at jeg ikke er ‘klar’. Hun bliver ved med at bruge marsvin (som jeg havde da jeg var lille, og solgte efter lidt tid) som eksempel, men hun siger selv, at have hest OVERHOVEDET ikke kan sammenlignes med marsvin, men dog bruger hun stadig altid det argument.
Jeg har tonsvis af fritid, da jeg ingenting laver lige pt., og ELSKER at være på hest. Bare at være i nærheden af dem, får mig til at føle, at det er sådan her jeg vil være. Det gør mig glad bare at se på dem. Jeg elsker dem.
Har nu fundet ud af, at det kunne være super at starte til privat undervisning.. Men kender ikke nogle steder de låner heste ud til privat undervisning, da jeg ikke selv har en (sjovt nok) så tænkte om i måske kunne finde/kender nogle? I: Vil nemlig SÅ gerne bevise hende at det er noget jeg kan det her!
Btw, min mor var selv totalt ridepige/stævne konkurrende pige da hun var 6-19, og hun har selv sagt at hvis jeg bare lærte alt det der (som jeg allerede kender, men som hun ikke tror på) så havde jeg AL mulighed for at få hest.
Kan i hjælpe mig?
Knus forhåbentlig fremtidige ejer af hest
Btwbtw, ved at det her ikke er et emne i får normalt, efter hvad jeg læser herinde, men håber alligevel i har plads og tid til at hjælpe mig I:
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Man kan skrive til BørneTelefonen om alt muligt, så det var godt, du alligevel tog chancen og skrev herind. Jeg kan tydeligt mærke, hvor meget du brænder for ridning, og hvor inderligt du ønsker dig din egen hest. Jeg kan også læse, at du går meget op i at gøre det ordentligt og seriøst, og det fortæller mig, at du virkelig har gjort en masse for at sætte dig ind i, hvordan man passer en hest og i det hele taget omgås heste.
Din mor er stadig skeptisk, og det kan der være så mange grunde til. Jeg kan godt forstå, du ikke synes, det kan sammenlignes med et marsvin, og at du gerne vil tages alvorligt med dit ønske om en hest. Jeg ved, at det både er en dyr og tidskrævende ting at anskaffe sig en hest, og rigtig mange forældre er tilbageholdende af den grund. Hvis du skal have en hest stående på en rideskole, hvor du kan få undervisning, koster det som regel flere tusinde kroner om måneden - bare for at have den opstaldet. Kan det mon have noget med det at gøre, at din mor holder tilbage?
Det er rigtig godt tænkt, at du planlægger at få rideundervisning, så du kan få en rutine og bedre klare din egen hest, hvis du skulle være så heldig at få en på et tidspunkt. Jeg ved ikke, om du kender heste-nettet? Derinde kan du oprette en profil og søge efter en halvpart, og jo mere du skriver om dig selv og dine ønsker, des større er chancen for at blive kontaktet af nogen, der søger rytter til at passe/ride/træne deres heste.
Det lyder som om, din mor godt kunne tænkes at være interesseret i at støtte dig i din ridning, når hun selv tidligere har været hestepige. Rigtig mange forældre er bange for heste og kan ikke rigtigt hjælpe deres børn, men din mor virker da ikke helt afvisende..? Så hvis du kunne få hende til at hjælpe dig med at finde en halvpart til at starte med, kunne det måske være en måde at gøre det på? Hvis hun selv har planer om at vende tilbage til ridningen, kunne I lede efter en hest, I begge kunne ride på måske...
Uanset hvad så er det nok vigtigt, at du får din mors opbakning, for det koster jo en del at gå til ridning - uanset om man har sin egen hest, går på rideskole, har halvpart eller andet. Og derudover vil du jo nok bruge en del tid på at være sammen med hesten, så hvis din mor også kan deltage (på den ene eller anden måde), kan i måske ende med at få nogle rigtig gode timer sammen - mor-datter-tid på en hyggelig måde. Måske kan du foreslå hende det?
Jeg håber, du har fået lidt inspiration... Jeg krydser fingre for, at du finder en måde at komme i gang med ridningen på - rigtig meget held og lykke!
Mange hilsener fra BørneTelefonen