Familie

Jeg er en pige på 14, som har nogle ting jeg gerne vil ud med..

Først og fremmest er jeg i tvivl om min seksualitet. Jeg havde ellers aldrig set det komme.. Jeg har altid kun haft drengekærester, og har aldrig tænkt på et forhold til en pige. Når jeg går udenfor, eller f.eks sidder i klassen kigger jeg tit på pigernes røv, eller på deres bryster. Og tænker “ej, de er da meget flotte” eller “det er en god røv”. Jeg kan bare ikke lade være med at kigge. Jeg fantasere mere om piger, end jeg fantasere om drenge, men lebbeporno ser jeg ikke så meget. Er det bare mig der er forvirret eller kan jeg være lesbisk eller biseksuel?

Jeg har også et andet problem. Jeg ryger hash til hverdag og har gjort det i ca. 9 måneder. Før røg jeg meget. Inden skole, nogle gange i skoletiden, efter skole, senere på dagen, aften og inden jeg skulle sove. Nu ryger jeg ikke så meget som før, men det er stadig hver dag. Jeg ville gerne stoppe, også alligevel ikke..

Grunden til at jeg ikke ryger så meget som før er nok pga. min “onkel” er kommet i spjældet, og det var ham jeg altid fik penge af. Men jeg gjorde også noget for det.. Det gjorde jeg ikke de første år jeg lærte ham at kende, men jeg havde brug for penge. Ikke bare 100 kr engang imellem. Men 500, 1000. Tit. Jeg brugte flere hundrede kroner på hash om ugen. Jeg begyndte at spille den af på ham og sutte den, for at få penge.. Og nu er han inde og sidde pga. mindre ting.. Var det forkert af mig?

Jeg er også begyndt at få det dårligt med mig selv, og jeg har ellers altid været en køn og vellidt pige. Jeg samlinger mig rigtig tit med andre. F.eks med veninder. De er bare så kønne, og alt er bare i vejen med mig. Tanker kører forbi i mit hoved såsom “du er grim” og andre grimme ting. Jeg prøver at sige til mig selv “stop det nu. du ved godt du ikke er grim. du er heller ikke vildt smuk, men du er køn og du burde være tilfreds”. Det gælder både mit udseende, men også mit tøj. Jeg kan bare ikke lade være med at samlinge mig med andre.. De er så kønne og har en fed stil, også er der bare mig.. Hvad kan jeg gøre for at stoppe det?:/

I min skole går det heller ikke så godt fagligt. Jeg har altid været en dygtig og pligtopfyldende elev, men nu føler jeg at jeg er kommet ret langt bagud og jeg kan ikke tage mig sammen i timerne til at lave noget. Papire, lektier og bøger har jeg heller ikke styr på, og jeg har svært ved at arbejde alene. Jeg føler ikke at en almindelig skole kan give mig det jeg behøver. Men HVAD er det jeg behøver? Fejler jeg et eller andet?

Jeg har gået på tre folkeskoler og én efterskole som jeg blev smidt ud fra. Jeg er og har altid været hende pigen som ryger, hende der ryger hash og drikker, hende der har et grimt sprog og hende som de ikke må være sammen med. Mine forældre skal skilles og dem har jeg ikke et særlig tæt forhold til. Min far fik kræft og fik flere tilbagefald. Efter det var familien ødelagt. I den tid passede min bror og jeg på os selv. Det er bare som om jeg ikke kan huske noget fra dengang.. ,

Min storebror ryger ogs hash og ham snakker jeg ikke med. Kun når han smider mig hjem fra Christiania.. Og min anden bror på seks fejler seriøst også et eller andet sygt oppe i hovedet.. Jeg føler ikke at jeg kan finde rundt på mine tanker og mine følelser. Det er så forvirrende at forklare og det føltes som om det er ubeskriveligt at beskrive.. Jeg ved ikke, hvad sker der med mig?? Kan du ikke hjælpe mig….

P.s. En sidste ting. Jeg har nogle problemer med mad og det har jeg haft i mange år. Jeg har altid været kræsen og jeg spiser ikke rigtig kød, fordi jeg syntes det er klamt. Jeg spiser ikke den mad jeg skal have, og jeg spiser heller ikke nok. Jeg ved bare ikke hvorfor jeg ikke kan spise normalt.. Før i tiden var jeg tynd, men nu er jeg mere slank i det, i stedet for. Syntes jeg selv. Så det er ikke fordi jeg føler mig tyk eller er bange for at tage på..

Håber du vil læse hele mit brev og hjælpe mig..
K.H fra hende der

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Hvor er det dog et meget ærligt og grundigt brev, du har skrevet… Jeg synes, det er rigtig flot og modigt af dig at sætte så mange ord på. Jeg tænker samtidig, at du selvfølgelig har formuleret mange af dine forskellige tanker, følelser og oplevelser… Jeg vil gøre mit bedste for at kommentere og give forslag til hele brevet. Måske lægger jeg mere vægt på noget end andet – det håber jeg, er okay…

Du skriver, at du føler dig i tvivl om din seksualitet, og jeg kan ikke fortælle dig, om du er lesbisk eller biseksuel. Til gengæld kan jeg sige, at jeg synes, det lyder meget naturligt, at du er begyndt at kunne mærke i din krop, hvad og hvem du tænder på… Måske skal du fortsat kigge lidt og fantasere om både piger og drenge, og se hvad der er rarest for dig. Det kan endda være, at du har en rigtig god veninde/ven, som du vil dele dine tanker med.

Jeg ved, at der findes mange unge, der tænker i de baner…? Det kan også være, at du hellere vil holde det for dig selv, eller skrive med en af de søde rådgivere på UngeChatten… I øvrigt så tænker jeg, at det er meget normalt, at piger (og drenge) kigger på hinanden og sammenligner sig med hinanden – både når det kommer til tøj og krop(sudvikling). Det lyder som om, du er god til at sige til dig selv, at du er god nok, som du er… Har du mon mod på at sige til en af pigerne, at du synes, hendes stil er flot, og om hun vil hjælpe dig med at finde noget, der ligner…? Måske kan I se i dit eget klædeskab, om der kunne være noget tøj, som kunne sammensættes anderledes. Hvordan ville du have det med det?

Jeg får på en eller anden måde en fornemmelse af, at du føler dig lidt alene, nu hvor dine forældre er ved at blive skilt, oveni at du og din bror har skullet passe på hinanden… Er min fornemmelse mon rigtig…? Og gad vide, hvad dine forældre har sagt (og har de overhovedet sagt noget), da du blev sendt hjem fra efterskolen.

Det er min erfaring, at nogle børn, der er kede af deres forhold til forældre og søskende en gang imellem kan komme til at gøre og udstråle nogle ting, de ikke har lyst til… Kan det måske være derfor, du har (haft) et behov for at være hende, der ryger og drikker og taler grimt? Det er blot en tanke – måske har du det på en helt anden måde…

Samtidig tænker jeg også, at det at du har det dårligt og føler dig forvirret måske kan være medvirkende til, at du ikke bliver lige så sulten, som du plejer... Tror du, det kan have noget med det at gøre? Jeg tænker, at kan prøve at være ekstra opmærksom på, at du spiser både morgenmad, frokost og aftensmad, så du er sikker på at have bare lidt i maven…

Jeg må indrømme, at din beskrivelse af, hvor meget hash du ryger gør mig bekymret (også selvom du har trappet ned). Jeg kan godt forstå, at du har lyst til at holde op og så alligevel ikke… Måske har du oplevet at få abstinenser, hvis du ikke ryger hash (?) Det kan sagtens være en årsag til, at man ikke har lyst til at stoppe.

Samtidig bliver jeg meget bekymret, når du fortæller, at din ”onkel” giver dig penge for at spille den af og sutte den af på ham. Det er meget ulovligt, det han gør, fordi du er under den seksuelle lavalder. Han er voksen og det er du ikke.
Du spørger om det var forkert af dig… Og jeg får lyst til at sige, at det er forkert af ham (!)

Du skriver, at du ikke har et særlig tæt forhold til dine forældre, men jeg tænker alligevel, om det kunne være en mulighed for dig at vise dem (noget af?) det brev, som du har skrevet til BørneBrevkassen? Hvordan tror du, de ville reagere på det? Måske kender du en anden voksen, som du stoler på vil hjælpe dig ud af din svære situation…?

Ellers vil jeg fortælle dig, at du kan henvende dig på kommunen, og bede om at få lov at snakke med din socialrådgiver (som alle danskere har ret til). Du kan måske medbringe dit brev, hvis ikke du har mod på at fortælle det hele…
Her hos Børns Vilkår har du også mulighed for at få en bisidder. En bisidder er en person, der er der for dig, og som hjælper dig med at blive hørt. Hvis du kunne tænke dig sådan en person, så kan du læse mere om det  her >>

Du skriver også, at du er nervøs for, om der er noget galt med dig, fordi du ikke kan følge med fagligt, og jeg tænker, at det kan have noget at gøre med, at du har det skidt, og at du ryger en del hash… Som du måske ved i forvejen, er hash vanedannende og kan gøre dig sløv og ukoncentreret. Derudover kan længere tids brug af hash påvirke din evne til at lære… Har du lagt mærke til, om det er gået dårligere i skolen de sidste ni måneder, eller havde du svært ved at følge med før?

Det må være rigtig svært at have gået på tre forskellige skoler og en efterskole, og det betyder måske også, at du ikke har en lærer, som du føler dig særlig tryg ved. Alligevel vil jeg spørge dig, om du kan komme i tanke om en (efterskole)lærer, en sundhedsplejerske, pædagog, skolepsykolog eller en femte, som var en sød voksen, som du kunne snakke lidt med…

Sikke en masse jeg har skrevet… Jeg håber, du har mod på at finde en voksen, der vil hjælpe og støtte dig i dit liv, så du kan få det bedre. Jeg vil lige her til at slutte med at gentage, at det er meget alvorligt og forbudt det som din ”onkel” laver med dig. Han har udnyttet, at du havde brug for penge, og jeg tænker, at det faktisk bør meldes til politiet. Ville du have mod på det - evt. med hjælp fra en voksen her fra Børns Vilkår?

Hvis du har brug for at ’øve’ dig i at fortælle om det, så ved jeg, at der sidder nogle rigtig søde rådgivere på BørneTelefonen (tlf. 116 111), som meget gerne vil lytte til dig. Du kan eventuelt fortælle dem, at du bare gerne vil øve dig på at sætte ord på… Måske kan de endda komme med nogle andre forslag, hvis du har mod på at høre dem.

Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.