Dårlig vane

Hej BB

Jeg er en pige på 11 år

Jeg har fået mig en dårlig vane med at bide negle

Mine negle bliver altid rigtig grimme efter det

Jeg har snakket med mine forældre og min familie om det men de ved heller ikke hvad man kan gøre

Hvordan kan jeg stoppe med det ?

Vh. ————————–

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11 år

Tak for dit brev. Øv, det er ikke sjovt at have fået en dum vane. Derfor er det godt, at du søger råd til at få det stoppet.

Der er mange, der kender til det med at bide negle, og du har helt ret i, at det nemlig er en dårlig vane. Og dårlige vaner kan tage lidt tid at vænne sig af med, så det er vigtigt med en god portion tålmodighed.

Måske du kender til, at du bider negle, når du keder dig eller føler dig lidt rastløs? Et godt råd er derfor at tygge tyggegummi eller have hænderne beskæftiget med noget andet, fx en hårelastik, et nøglebundt eller sådan en lille "stressbold", man kan kramme i hånden. På den måde bliver man afledt i sine tanker og har travlt med noget andet. Så det ikke bliver sådan, at man automatisk putter fingeren i munden.

Der findes også produkter, som er lavet til at stoppe neglebidning. På apoteket eller i Matas kan man købe noget, der hedder Go' Negl. Det er en gennemsigtig neglelak, som smager rigtig dårligt, så man ikke får lyst til at bide neglene. Der er ikke nogle skadelige stoffer i. Man kan bruge lakken alene eller ovenpå anden neglelak, så andre kan ikke se, at du bruger det. Man kan også komme et nyt lag på flere gange om dagen, så den dårlige smag hele tiden er der.

Du skriver, at du allerede har snakket med din familie om det, og det er rigtig godt, hvis de kan støtte dig og hjælpe dig med at gøre de ting, jeg har nævnt.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Andre der Hjælper

Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.

Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.

Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.