Brev
Aner ikke hvad jeg skal gøre
Hej Børnetelefon,
Der hvor jeg arbejder har jeg fået en ny kollega, som er rigtig flink og god at arbejde sammen med. Han gør alt hvad han kan for at arbejde sammen så det ikke hele falder på mine skuldre, og vi kan snakke rigtig godt sammen. Han har nu været her i nogle uger, og jeg fandt ud af cirka 3 uger siden, at når han tager en sodavand fra butikken, så skriver han det ikke op, så det kan trækkes fra hans løn. Han har sagt det til mig og siger at det ikke betyder det store, og har sagt at jeg burde bare gøre det samme (fordi jeg havde sagt at jeg ikke ville købe sodavand fordi jeg synes det var for dyrt).
Jeg ved godt at det ikke er den største forbrydelse i verdenen, men det er trods alt stadigvæk tyveri, og et par sodavande om ugen kan godt meget hurtigt gå op og se mystisk ud hver gang at revisoren tager et kig på hvad der forsvinder og hvad der mangler i kassen. Jeg har heller aldrig selv set ham tage dem, så jeg har kun hans ord at holde mig til.
Alt af mest er jeg bange for at jeg gør noget lige så ulovligt ved, at jeg ikke har sagt det til min chef endnu. Jeg ville virkelig ønske at han aldrig sagde til mig at han bare tog noget at drikke uden at skrive det op, for så ville jeg ikke stå med den byrde nu at jeg ved at der sker en forbrydelse. Jeg har det dårligt med at jeg ikke har sagt det til min chef endnu, men jeg er også meget bange for at jeg selv får ballade for at være ærlig, når jeg har vidst det i så lang tid.
Jeg har det også dårligt med at sladre om min kollega, fordi at han er så rar, og jeg har det heller ikke godt med at han får ballade. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal takle det her, jeg vil bare ikke selv have en plet på straffeattesten fordi jeg vidste at der foregik noget skummelt uden at sige det. Hvad burde jeg gøre ?
Ikke-binær, 22 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej med dig.
Tak fordi du skriver, det er det første skridt. Hvor er det modigt at dig at tage det op, det er bestemt ikke en lille ting. at han tager en sodavand uden at skrive det op. Du har sikkert tænkt, at første eller anden gang var en forglemmelse, men når det bliver ved, lyder det til  at være en bevidst handling. Og det er bestemt ikke i orden.
Du har taget det rigtige valg ved at undre dig og ikke mindst at sige nej, når han siger, du også skal tage en. Bliv ved med det!
Måske kan du fortælle din kollega, at du faktisk har tænkt over dét med at tage en sodavand i ny og næ. Du kan måske starte med at sige, at netop fordi, du så godt kan lide at arbejde sammen med ham – så er du bange for, at han får problemer. Måske kan du udtrykke noget i stil med: Arbejdspladser og ledere er forskellige – og måske har du erfaring fra et andet arbejde – hvor det faktisk var OK. Men det er ret almindeligt, at arbejdsgivere ikke er interesserede i (og holder øje med) med ansatte, der tager af varerne.
Du spørger til, hvad du burde gøre; mit svar er som sagt at forsøge at sige fra på en hjælpsom og konstruktiv måde. Det kan vise sig at være en stor hjælp for ham – og det er bestemt muligt, at I kan bevare jeres gode arbejdsfællesskab.
Hvis ‘selvbetjeningen’ fortsætter, synes jeg, du skal tage kontakt til chefen. Du kan bede din chef om at være anonym og melde klart ud som leder, og så din nye kollega (og andre kolleger) får helt klare retningslinjer, der ikke kan misforstås.
Når dine kollegaer får besked af chefen, så bevarer i lettere det gode kollegaskab, det lyder til, at I har. For det er jo lederes opgave, at være tydelig i forhold til retningslinjerne på arbejdspladsen.
Og hvis chefen ikke er lydhør (eller ikke til at få fat i), så kunne du hive fat i dine andre kollegaer og spørge dem til råds. Snak med nogle om det, det er mit bedste råd til dig.
Hilsen Brevkassen
Andre der Hjælper
Der findes også andre steder, hvor du kan få rådgivning og hjælp.
Måske har du brug for at tale med en ekspert, der ved rigtig meget om lige præcis dét, du tumler med.
Fandt du ikke den hjælp, du søgte efter? Her er en liste over andre, der også har rådgivning for børn og unge.