Brev
Ved sku ik lige hvad der sker?
Hej Børnetelefon
Det er sådan at jeg ikke helt ved hvad det er der sker med mig selv, der er mega mange der syntes at jeg er mærkelig…
Jeg har ikke noget problem med at folk syntes at jeg er mærkelig, jeg kan faktisk godt lide det…
Jeg kan godt lide at skille mig ud fra andre, jeg går i specielt tøj og prøver ikke at være ligesom de andre.
Jeg går i 9.klasse og er den eneste der ryger i min klasse. Jeg er den eneste der har røget hash i min klasse og jeg kan godt lide at gøre ting som andre ikke ville have gjort.
Jeg elsker at prøve grænser af på folk og gøre ting som de ikke kan lide.
Jeg føler mig tilpas og har det godt med mig selv hvis jeg ødelægger nogen andres ting eller gør noget de ikke kan lide.
Jeg går altid rundt med min kniv på mig, det er sådan en lille kniv man kan åbne med en hånd, den er ca. 7 cm lang. Jeg kan godt lide at folk er bange for mig og har respekt for mig.
Jeg siger tingene som de er til folk også selv om at de bliver ked af det, jeg gider ikke det der pis med at gå og sige alt muligt lort til folk som man ikke mener bare for at gøre dem glade.
Jeg får det ikke dårligt over de ting jeg har gjort hvis der er andre der bliver kede af det og noget jeg har gjort ved dem.
Jeg kan godt lide at gøre ting som at drikke mig pisse stiv i skolen eller ryge mig skæv i skolen, sådan nogle ting der prøver grænser af på folk og samfundet.
Altså er det her normalt eller er der noget galt med mig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15,
Tak for brevet. Du fortæller nogle ting, der lyder helt almindelige. Og nogle ting, der lyder ualmindelige. Jeg forestiller mig, at du godt selv kan se, hvilke af de ting du skriver, der skiller sig lidt ud. Måske kan mit svar hjælpe dig til at få overvejet, hvad der kan være grunden til, at du har det på den måde.
Det er meget almindeligt at ville skille sig ud på en eller anden måde. Måske især hvis man er begyndt at kede sig i den dagligdag man har. Efterhånden som man vokser op, er der nogle ting ved verden der kan blive tydelige for én. Som alle de ting man siger, bare fordi omverden mener man skal. Og jeg kan sagtens forstå, at de ting kan virke åndssvage. For nogles vedkommende er det også en måde at vise verden, at man er værd at lægge mærke til, at man er noget særligt, eller måske, at man har det dårligt.
Det er ikke så almindeligt at drikke og ryge hash i skolen, eller at gå med kniv. Det er heller ikke lovligt, og hvis du bliver opdaget i at gøre nogle af de ting, kan du risikere at blive bortvist fra skolen. Har din lærer mon prøvet at tale med dig om, at du har ændret dig? Det er faktisk hans eller hendes ansvar at tage den snak med dig, især hvis du ikke trives i skolen eller hjemme.
Det er ikke almindeligt at være glad for at gøre andre fortræd. Men den mest almindelige årsag til, at man gør det, er at man måske selv er blevet gjort fortræd. Så kan der ske det, at en følelse af vrede over den uretfærdighed man har oplevet, bygger sig op inden i én, og så kommer den ud ved, at man selv gør andre fortræd. Måske for at prøve at skabe en form for balance i tingene, men det skal ikke gå ud over andre.
Jeg kan med sikkerhed fortælle dig, at der ikke er noget galt med dig. Men jeg kan ikke vide noget om, hvad der kan være sket i dit liv, siden du føler som du gør, og gør som du gør. Det ved du måske selv?
Jeg kan også med sikkerhed fortælle dig, at de ting du beskriver, vil blive opfattet som meget forkerte af mange omkring dig. Som dine lærere, forældre og klassekammerater. Ingen kan lide at blive gjort fortræd, særligt ikke af én, der lader til at være ligeglad med deres følelser. En skole er ikke et sted for fulde folk med knive. Det kan hurtigt gå meget galt, og ende med at få konsekvenser, der ikke kan trækkes tilbage.
Jeg håber, at de ting jeg skriver giver mening for dig. Jeg synes du skal tale med nogen, uanset om du kan relatere til noget af det jeg skriver eller ej. Prøv at tænke på, hvem du kender, der ville være til at tale med. Det behøver ikke være en lærer eller din mor eller far. Bare en du tror du kan tale med. Der findes sandsynligvis en vejleder eller rådgiver på din skole, som er der for at du kan tale med ham/hende. Du kan også gå til din læge. Eller til en åben rådgivning som fx Headspace: https://www.headspace.dk/. Du er slevfølgeligt også rigtig meget velkommen til at ringe ind på 116111 og få en snak med os. Både hos Headspace og her kan du fortælle hvad som helst og blive mødt af rådgivere, som vil tale med dig på dine præmisser.
Der findes mennesker omkring dig, som er der for at hjælpe,og gerne vil hjælpe. Og hvis du har det dårligt, eller har oplevet noget som ikke er retfærdigt, så kan du gå til dem. Det håber jeg du vil gøre.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen