Brev
Ved ikke hvad jeg skal gøre
Hej.
For cirka 2 år siden startede jeg i 6 på en ny skole.
Fra dag 1 kunne jeg mærke “dårlig energi” omkring mig. Det var som om, at fra den første gang de så mig, kunne de ikke lide mig.
I frikvarterne er jeg nærmest altid alene, jeg føler dog bare hele tiden efter dem…. Cirka de første 2-4 uger blev jeg drillet/mobbet.
Jeg snakker ikke meget, men har altid prøvet at snakke mere og mere med dem. De virkede dog aldrig.
Men “ud af det blå” begyndte jeg bare at pjække. Jeg havde slet ikke lyst til at gå i skole. Nu efter jeg cirka ikke har været i skole 3 uger, skal mine forældre til samtale med skole direktøren og jeg skal med.
Jeg havde tænkt mig at gå i skole, men jeg var bange for, at læren havde fortalt hvorfor jeg ikke kommer i skolen til klassen. Og hvis læren så fortalte hvorfor, ved jeg at de ikke “vidste det,” eller mente det så den måde. Men så igen mente de på den måde.
Og dette ville gøre mig mere til grin, og jeg vil have det meget værre.
Jeg har også flere gange tænkt på selvmord. Og jeg har ikke lyst til at komme til samtale. Jeg har tænkt på flere måder at undgå samtalen……
KH M.
🙁
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M.
Det kan være meget svært at skifte skole i 6. klasse, hvor alle er i puberteten og usikre på sig selv og måske ikke har så meget overskud til andre.
Det er jo meget forskelligt hvor godt klasser fungerer, og hvor gode de er til at optage nye klassekammerater i fællesskabet, og det lyder som om, du har været uheldig at komme i en klasse, der ikke har været klar til at modtage dig. Mon din nye lærer har gjort noget særligt for at du skulle komme godt ind i klassen?
At blive lukket ude af fællesskabet er det samme som mobning. Og det er faktisk en meget slem form for mobning, fordi man kommer til at føle sig usynlig. Det kan du sikkert genkende. Alligevel har du forsøgt at deltage i fællesskabet ved at følge nogle af dine klassekammerater og ved at snakke med dem. Det er godt forsøgt, men desværre har det ikke hjulpet dig. Og nu har efter 2 år valgt at blive hjemme. Jeg kan godt forstå det valg, for du har jo brug for at beskytte dig selv, men det er jo  ikke en løsning for dig på længere sigt.
Jeg  forstår din ulyst og din nervøsitet ved tanken om mødet.  Alle, der bliver mobbet, er bange for, hvad der sker, når det kommer frem, og måske er de også bange for, at det hele bliver værre. Men jeg kan fortælle dig, at mobning lever bedst i det skjulte, og først når det kommer frem i lyset, er det muligt at bekæmpe mobningen. Derfor er du nødt til at være lidt sej og cool og tro på, at det nok skal blive bedre. Du skal huske dig selv på, at det ikke er dig, der er forkert. Det er klassens kultur, der er noget i vejen med, og det skal de voksne i skolen hjælpe med at få til at fungere godt igen.
Jeg synes, det er godt, at skolen har indkaldt jer til møde og på den måde tager alvorligt, at du ikke har været i skole i 3 uger. Tænk på, hvis de var ligeglade! Det ville da være meget værre, ikke? Mødet  er nok allerede overstået, når du får mit svar, og jeg håber for dig, at det gik godt. Jeg håber også, at I fik snakket om, at klassen skal lære noget om, hvordan man kan blive en velfungerende klasse, der har plads til alle. Hvis I kun fik snakket om dig og ikke om klassen, vil jeg opfordre dine forældre til at kontakte din klasselærer eller skolelederen igen. På mange skoler har man en AKT-lærer, der er særligt uddannet til at lære klasser at fungere bedre, måske kan din klasse få hjælp derfra? For du skal huske på, at du er ok som du er - det er den måde klasse fungerer sammen som ikke er ok, og det er skolens, forældrenes - de voksnes ansvar at hjælpe jer i klassen til at få det trygt og godt igen.
I BørneTelefonen har vi Skoletjenesten, der tager ud til klasser, der ikke fungerer godt sammen. Måske har din klasse mulighed for at få hjælp på den måde. Du kan læse mere om vores SkoleTjeneste her: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten.aspx
Mange hilsener og held og lykke ønsker BørneTelefonen