Brev
Selvmord og Mobning
Hej Børnetelefonen.
Min kæreste på 12 prøver på at begå selvmord for hun bliver drillede meget, hun har sår på maven som jeg ikke måtte se for hun troede jeg blev sur, men jeg blev ikke sur tværtimod bliv jeg ked af det inde i.
Hun har brug for hjælp siger hun til mig og har snakket med hende og jeg sagde hun kunne snakke med hendes forældre men det tør hun ikke, jeg vil så meget gerne hjælpe hende men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hun bliver drillet med at hun er grim tyk og er en dreng for hun går ikke i bad i skolen.
Håber på i kan hjælpe 🙂
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Hvor er det godt du skriver hertil, og hvor er du en god kæreste, der prøver at hjælpe!
Du har rigtigt meget ret i, at hun skal snakke med nogen.. Det er rigtigt vigtigt, at hun kommer til at snakke med nogle voksne.. Det er de voksne, der kan hjælpe nogen, der har det så svært, som din kæreste har… Jeg kan godt forstå, hvis det er svært for hende at tale med hendes forældre om det, men mon der er nogle andre voksne, som hun stoler på? (Hvad med dine forældre? eller en lærer måske?)
Måske du kunne vise hende det her brev? Der findes noget der hedder LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelse og selvskade, deres overordnede formål er at give støtte, rådgivning og information til personer, der er ramt af en spiseforstyrrelse eller er selvskadende. Måske hun kunne gå ind på deres hjemmeside og kigge? Den hedder http://www.selvskade.dk... Jeg ved at de også har rådgivning ligesom BørneTelefonen og BørneChatten.. LMS telefonrådgivning er mandag – torsdag fra kl. 18 – 20 på Tlf.: 70 10 18 18, Chat rådgivningen er mandag - torsdag fra kl. 17 – 19, de har også en mailrådgivning, som kan findes igennem LMS´s hjemmeside http://www.lmsnyt.dk/saadan-faar-du-hjaelp/mailraadgivning/
Jeg synes, at det er rigtigt vigtigt, at du ikke går med den her viden alene.. Jeg kan godt forstå, at du blev rigtigt ked af det indeni.. Måske det var en mulighed, at du fortalte hende det? At du bliver ked af det over, at hun har det så skidt, og at I begge to skal have hjælp til at det bliver bedre?
Så kunne du måske forklare hende, at du blev nødt til at sige det til en voksen? Det kan godt være, at hun ikke er helt enig med mig om, at de voksne skal have det at vide.. Men jeg ved, at det som regel ikke er noget, der går væk af sig selv, og at det er noget, man skal bruge voksne til at hjælpe sig af med…
Jeg håber, at din kæreste får hjælp, og at du føler, at du har fået svar på dine spørgsmål. Du og din kæreste er du altid velkommen til at skrive ind på BørneChatten eller ringe på BørneTelefonen på 116 111, begge steder er der voksne der sidder klar til at give råd og vejledning…
Mange venlige hilsner
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!