Brev
Selmord
Hej
jeg er en pige på 11
alle mine venner driller mig og siger jeg lugter og at de vil slå mig
nu har jeg haft selmordstanker tanker i 1 år da det ikke er sjovt
og de fryser mig ude af alle fælles aktiviteter og da jeg ik har nogen at være sammen med
og begge mine min forældre ryger og folk siger jeg lugter af røg
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det flot, at du skriver og beder om hjælp, for når man er 11 år, skal man ikke gå med selvmordstanker. Du fortjener at have det godt og være glad for livet.
Derfor er det også vigtigt, at man har det godt i skolen. Det lyder som om, at stemningen i din klasse slet ikke er god, når dine klassekammerater driller dig sådan. Har dine forældre eller din lærer mon lagt mærke til, at det er sådan? Og har du talt med dem om, at du har selvmordstanker, fordi de andre driller dig og fryser dig ude.
Hvis ikke du har talt med dem endnu – har du så mod på at fortælle dem, hvordan du har det? Måske er der en anden voksen, du hellere vil tale med… en fra SFOén eller en venindes mor?
Uanset hvad, er det dog vigtigt, at din lærer får besked om, at du bliver drillet, så han/hun kan stoppe det. Derfor kunne du måske vise din lærer dit brev og mit svar?
Du skal også vide, at når der er mobning i en klasse, så er det hele klasse, der er noget galt med. Ikke den der bliver mobbet. Hvis din lærer mangler ideer til, hvordan man stopper mobningen i din klasse, så er det en mulighed at han/hun ringer herind til Børns Vilkårs FagTelefon 35555558.
Du skriver, at folk siger, at du lugter af røg. Har du fortalt dine forældre, at du bliver drillet med, at du lugter af røg? Måske kan du, sammen med dine forældre, finde en måde at undgå, at dit tøj kommer til at lugte af røg derhjemme. Ville det være en mulighed for dig at snakke med dem om det?
De kærligste knus og kram
BørneTelefonen