Brev

Hjælp!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11, 12 om 1 måned.

Hvor er det godt, at du igen skriver ind omkring, hvordan du har det for tiden. Jeg er glad for, vores råd virkede for dig. Jeg vil gøre alt, hvad jeg kan for at hjælpe dig endnu længere.

Jeg kan høre, at du får mange tanker, når du går forbi andre. Du tænker både over, hvad der vil ske, hvordan du ser ud og hvad andre mon tænker om dig.

På BørneTelefonen taler jeg med andre børn og unge, som også får urolige tanker, som kan være svære at stoppe. Det fortæller jeg dig, fordi det godt kan være rart at vide, at man ikke er alene om at blive nervøs tæt på fremmede.

Det som de to drenge gjorde, var ikke okay. Så jeg kan godt forstå, at du fik lyst til at sige noget til dem, som måske ikke ville være så sødt. Men du gjorde det ikke. Det må have krævet stor styrke.

Det er vildt ærgerligt, at gåturen endte med, at dit hjerte hamrede, og du blev ked af det. Men når jeg læser dit brev, ser jeg også, at det meste af gåturen faktisk gik godt. Jeg synes virkelig, det var godt klaret, at du havde mod på at gå alene og kunne mærke, at det faktisk hjalp at tro på dig selv og sige “Jeg kan godt!” til dig selv.

Det er en stor styrke, at du har mod på at arbejde med at få det bedre med at gå forbi fremmede på den måde.

Jeg kan høre, at dine usikre tanker fylder meget, når du går forbi andre. Nogle gange kan de tanker man har, fylde meget og vokse sig større ligesom en ballon. På sammen måde kan ens hoved blive fyldt op med tanker, og det kan være svært at rumme. Mon du også kan have det på den måde?

Nu ved jeg ikke, om du også fik det her råd sidste gang, du skrev. Men mit bedste råd er at finde en, som du er tryg ved, som du kan tale med om dine tanker. Det kunne være din mor, far, en veninde eller en lærer. Når man fortæller en anden om ens tanker, oplever mange at få en større ro indeni.

Du kan starte med at sige: “Mor, jeg har det stadig vildt svært med at være tæt på fremmede. Jeg kan slet ikke klare, at andre skal kigge på fx min numse. Har du nogensinde haft det sådan, og tror du, du kan hjælpe mig med at få det lidt bedre med det?”

Nogle gange opdager vi, at vores forældre engang har haft de samme tanker som os eller haft lignende oplevelser. Det kan også være rart, at fx din mor eller din lærer ved det, så du ikke er alene om at vide, du har det sådan her. Som sagt bliver svære ting ofte med det samme mindre, så snart man deler dem.

Et andet råd kunne være, at når du får urolige tanker, så at sige dem imod. Tænk på, at du ikke vil finde dig i, at dine tanker skal forstyrre dig og forhindre dig i at gå forbi andre en anden gang.

Her under Corona-nedlukningen ved jeg også, at mange får det svært med at komme udenfor en dør. Vi arbejder og går i skole derhjemme, og pludselig bliver det ekstra mærkeligt at gå ud i verden og møde fremmede. Mon du også kan have det sådan? Det er i hvert fald meget almindeligt og helt okay, hvis det er ekstra svært i øjeblikket.

Du skriver også, at du har det svært med din krop. Du er langt fra den eneste, der har det sådan. Nogle gange kan tankemylder hænge sammen med ens selvværd. Mon det også er sådan du har det?

Her kan det være en ide at lave nogle selvværdsøvelser. På BørneTelefonens hjemmeside, kan du få inspiration til det her.

Jeg håber, at mine råd har kunnet hjælpe dig. Ellers er du meget velkommen til at skrive eller ringe ind igen på 116111.

Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Føler du dig ensom og udenfor fællesskabet? Du er ikke den eneste. Alle kan føle sig ensomme engang i mellem, men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Man kan godt være alene uden at føle sig ensom, og omvendt kan man godt have mange venner samtidigt med, at man føler sig ensom.

Hvis du føler dig ensom, kan det være, du har tanker som: Hvorfor er der ingen, der forstår mig? Hvorfor bliver jeg aldrig inviteret?  Hvorfor har jeg ikke nogen BFF? Hvorfor er der aldrig nogen, der liker mine billeder eller skriver til mig? Hvordan får jeg gode venner? Hvorfor føler jeg mig ensom? Og hvordan kommer jeg ud af ensomheden?

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!

Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat