Brev
Problemer med ALLE pigerne i klassen!
Kære bb
Jeg flyttede skole for lidt over et år siden.
I starten gik det rigtig godt i den nye klasse, men nu, et år efter, begynder det at gå helt galt med veninderne.
Jeg har altid skilt mig lidt ud ved at være meget højere en dem alle, også drengene, og jeg har altid været den meget venlige pige der opførte mig MEGET pænt i timerne. Men det er jeg så træt af at være!
Jeg kan sagtens svare igen til veninder hvis de siger noget virkelig dumt til mig.
Pigerne i klassen er begyndt bare at gå fra mig og drille mig selvom jeg har sagt at det ikke er sjovt!
Der var engang en pige i klassen som ingen kunne lide og jeg føler lidt at jeg er begyndt at få det hende. Altså med veninder.
Vi er 7 piger i klasssen og der vil altid være en der står alene når vi skal finde samme to og to. Det er mig!
Der er en pige i klassen som gider at gå rundt med mig, eller det vil sige at hun gider at tale til mig, hun ved at hun bare kan gå og jeg vil altid rende efter hende, fordi at jeg ikke har andre at være samme med!
Hun kan få mig til at gøre ting som jeg fortryder ved at hun truer mig med ikke at ville være veninder med mig!
Jeg har sagt det til min mor men hun har et helt andet syn på tingene end de virkelig er. Jeg bare ikke sige det til hende!
Hun har forslået at jeg siger det til min klasselærer og det vil jeg jo også gerne, men så vil hun starte et pigemøde i klassen og det hjælper ikke. (jeg har prøvet det før)
Min mor forslog så at jeg kunne skrive ind til jer og det er så det jeg har gjordt.
Jeg vil ikke flytte skole dvs. at jeg flygter fra problemerne, og jeg kan jo også rigtig godt lide mine lærere og resten af klassen! Jeg er bare så ked af det og har tit lyst til bare at gå op til lærenen og sige at jeg har brug for en snak, men det… det kan jeg bare ikke få mig selv til.
Jeg har virkelig brug for hjælp til at kunne løse problemet!
Undskyld den meget lange besked, men sidst jeg skrev herind fik jeg simpelhen ikke nok detaljer med i brevet til t jeg kunne få det svar jeg havde brug for:-(
Kærlug hilsen A
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære A
Det er smadder godt, at du har skrevet herind og jeg håber, at du denne gang føler, at du får svar på det du har brug for. Du skriver, at du altid har været den venlige pige, der opfører sig meget pænt i timerne. Hvorfor er du mon blevet træt af det, og hvordan ville du gerne være i timerne? Det er godt at være bevidst om, hvordan man har det og mærke efter, hvad der går én på. Du viser med det her brev, at du er bevidst om, hvad de ting, som du oplever i skolen, vækker i dig.  Den første del af af mit svar vil handle om pige-situationen i din klasse, mens den anden del, vil handle om, hvordan du kan få hjælp. Jeg håber, at det vil gøre det mere overskueligt for dig at læse, for brevet er blevet lidt langt. Pigerne i klassen Det er ikke i orden, at pigerne fra din klasse går fra dig og driller dig. Jeg kan godt forstå, at du synes, det er ubehageligt. Det er flot, at du har modet til at sige fra overfor dine klassekammerater, hvis de siger noget dumt. Det kræver en masse mod og viljestyrke at kunne sige fra og at holde fast i den man er – godt gået. Gad vide, hvordan det var, da det gik godt mellem jer piger, og hvornår det ændrede sig? Og er der noget af det der sker i pigegruppen nu, der "vækker" de historier du har med fra din gamle skole, og derfor gør dig særlig sårbar og nervøs? Det vil i så fald være en naturlig reaktion, og noget der også kan arbejdes med.. Du skriver, at der er en pige, som du går med, men at hun truer dig og får dig til at gøre ting, du ikke bryder dig om. Jeg synes godt nok ikke, at det lyder særlig rart. Det lyder til, at det på en måde er en svær situation for dig, fordi hun er en du bruger tid sammen med, samtidig med, at hun gør ting, som du ikke bryder dig om. Er det mon rigtigt forstået? Et venindeforhold skal være ligeværdigt og man skal respektere hinanden. Det lyder ikke til, at pigen opfører sig på den måde overfor dig. Hvad tænker du mon om det jeg har skrevet og hvad siger du til hende, når hun truer dig? Jeg tænker, om der er en anden pige fra klassen, som du er tættere på end de andre, og som du kan gå til? Måske kunne du tale med hende om det du har oplevet eller høre hende, om hun vil være sammen med dig, når I skal være sammen to og to. Giver det overhovedet mening? Der kan ske utrolig meget i pigegrupper, og der kan opstå fnidder og bagtale. Tit er andre piger i sådan en gruppe, også kede af det der foregår, men kan ikke, som dig, sætte ord på det, og derfor ikke handle på det.  Jeg ved ikke, om det sker i din klasse eller om det er helt andre ting det hele handler om? Under alle omstændigheder er det godt og vigtigt at få hjælp fra voksne, som kan være med til at ændre situationen. Derfor vil næste del af brevet handle om, hvordan det kan blive anderledes. Hvordan du kan få hjælp Det er vildt sejt, at du har sagt det til din mor. Gad vide, hvad du sagde til hende, og hvordan hun ser anderledes på det? Jeg synes, at det er en rigtig god ide, at din mor har sagt, at du kan sige det til en lærer – jeg tænker, at du kan fortælle det til den lærer du er mest tryg ved. Du siger, at pigemøder ikke vil hjælpe, for det har du prøvet før. Jeg tænker, at det er en god ide, hvis du siger til din lærer, hvilke oplevelser du tidligere har haft og hvordan du har det nu. Det kan være, at pigesamtalerne vil hjælpe i det her tilfælde. Det kan også være, at din nuværende lærer har en anden ide til, hvad der kan gøres og at I slet ikke skal holde pigesamtaler. Under alle omstændigheder skal lærerne på skolen faktisk hjælpe til, at der er en god stemning i klassen og at der ikke er nogen, der bliver holdt udenfor. Alle skoler i Danmark skal nemlig have en anti-mobbepolitik. Hvad siger du til det? Det kan være rigtig rart at få en snak om det hele – og det er vigtigt at være bevidst om sine behov, så jeg synes, det er en rigtig god tanke, du har haft om at spørge om at få en snak. Har du overvejet, hvad der vil kunne hjælpe til, at du får sagt til læreren, at du har brug for en snak? Ofte er det godt, hvis der er god tid, når du fortæller det. Du kan for eksempel sige til din lærer, at du har noget vigtigt, du gerne vil tale om. Så kan læreren sige, hvornår han eller hun har tid. Der er flere som oplever det som en hjælp, hvis de på forhånd har tænkt over, hvad de vil sige i situationen. Nogle føler det også som en hjælp, hvis de siger det de vil sige højt for dem selv inden de skal sige det til andre. Hvis du synes, at det er grænseoverskridende at skulle tale om, er en mulighed også, at du skriver et brev til din lærer om, hvordan du oplever det hele. Du kan også vise læreren det her brev. Hvordan lyder det for dig? Ellers er en mulighed, at du taler med en AKT-lærer på skolen. På nogle skoler kan elever selv henvende sig til AKT-læreren, og på andre skoler skal læreren kontakte AKT-læreren. En AKT-lærer arbejder med trivsel i klassen. En AKT-lærer kender derfor til drillerier, mobning og at blive holdt udenfor. Enten kan du selv kontakte AKT-læreren eller også kan du sige til en af dine lærere, at du gerne vil tale med en AKT-lærer, da pigegruppen har ændret sig og at du har brug for at tale med en voksen om det. Hvordan vil det være for dig at tale med AKT-læreren? Måske kan det også være rart for dig at tale med andre om det – eventuelt en god ven eller veninde, som ikke går i din klasse eller andre i din familie, som du har det godt med. Det kan være, at de kan støtte dig og at du kan få vendt nogle af dine tanker med dem. Hvad tænker du mon om det og hvem af alle dem du kender vil være allerbedst at tale med? Måske er der også andre fra din skole, som er søde og gode og være sammen med; fx fra andre klassetrin eller parallelklassen? Det kan være meget rart at søge lidt ud og finde energi og overskud andre steder, mens der arbejdes på at det bliver bedre i din egen klasse..  Du kan også læse mere om drillerier og mobning på vores hjemmeside. Der står om, hvad man kan gøre og du kan klikke ind på vores værktøjskasse mod mobning. Ved at trykke på det her link kommer du ind på siden: http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Mobning.aspx . Det andet link er en hjemmeside som mest handler om, hvad voksne kan gøre, når børn driller og mobber hinanden. Men der er også nogle, der har oplevet at blive drillet og mobbet, som har skrevet deres råd ned til andre, som er i samme situation. Der står også om myter om mobning. Måske kan det være en hjælp for dig at læse? Du kan komme ind på siden ved at trykke her: http://dcum.dk/sammen-mod-mobning/myter-om-mobning I perioder, hvor man synes noget er svært, kan det være rart at bruge ekstra tid på noget af det, som man godt kan lide at lave. Hvad gør dig glad og hvad synes du godt om at lave? Du kunne for eksempel planlægge nogle bestemte dage, hvor du skal de ting. En anden hjælp i perioder, hvor det kan være svært, er også at skrive dagbog. Så kan man komme ud med alt det der fylder indeni én og det kan nogle gange nærmest være en helt lettelse at få det ned på papir. Hvordan lyder det for dig? Drillerier og mobning kan være utrolig hårdt at være oppe imod. Det er sejt, at du har skrevet herind igen og at du bliver ved med at kæmpe imod det. Nogle gange kan det være rart at tale med andre om det, som ikke er involveret i ens situation. En mulighed er, at du ringer eller chatter med BørneTelefonen. Du kan ringe på 116 111 eller komme ind på vores chat eller SMS her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning.aspx . Du vil være helt anonym, dvs., at vi ikke ved, hvem du er, når du kontakter os. Mange hilsner fra BørneTelefonen.