Brev
problem
hej
jeg er s…. og jeg er 12 år gammel og jeg har et problem med mt liv jeg bliver drillet af mange mennesker og jeg synes at det er meget ubehaligt. De driller ig med mine briller, mit tøj og fordi jeg har mange bumser og fordi jeg ligner en dreng og jeg ville gerne snakke med jer på telefonen men i tager den ikke.
så hvad kan jeg gøre jeg bliver drillet med hibbi tøj og mine hibbi briller. ps håber i kan hjælpe mig.
Med Venlig Hilsen S….
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære S.
Mange tak for dit brev. Jeg beklager, at vi ikke har taget telefonen, når du har ringet. Ved du, at vi også har åbent om lørdagen fra kl. 13 til 17? Jeg vil forsøge at svare på dit spørgsmål, selvom jeg tror, at det også kunne være godt for dig at tale med en voksen om de tanker, du går med.
Du skriver, at du går med hippi tøj og briller, og jeg forstår det som om, det er noget du selv har valgt? Du fortæller, at de andre driller dig med det, og med at du har bumser. At have bumser hører med til den alder, du er kommet i nu, hvor hormonerne raser i kroppen, og du skal til at udvikle dig til at blive voksen.
Man kan dog godt gøre noget, så man får mindre bumser - man kan rense sin hud to gange om dagen, morgen og aften. Bumser opstår, når porerne stopper til og ikke bliver renset. Så hvis du vil af med bumserne, kan det måske hjælpe med god ansigtshygiejne.
Nogle har dog så mange bumser, at det bliver et problem, og det ikke er nok at vaske/rense huden. I de tilfælde kan man opsøge lægen og få noget medicin, der kan hjælpe. Tal eventuelt med dine forældre om det - måske havde de samme problem, da de var i din alder?
Med hensyn til dine briller og din tøjstil, tænker jeg, at det kan være dine venner er misundelig på dig, hvis du tør gå anderledes klædt end dem? Hvis du derimod går i det tøj, uden du ønsker det, måske fordi du ikke har andet valg pga. dine forældres økonomi, er det måske en anden sag.
Uanset hvad grunden er, tænker jeg dog, at det kan være godt at få sagt til en voksen på skolen, at det går dig på, at de andre driller dig med din tøjstil. Måske kunne I få en snak i klassen om respekt og accept af andre mennesker?
Jeg håber stadig, du har mod på at prøve at ringe til BørneTelefonen igen, og så håber jeg, at du kommer igennem denne gang.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!