Brev
Overkomme fortidens problemer (dramatisk Title i i know)
Hej BørneTelefonen.
Jeg havde et par problemer med nogle drillerier på min gamle skole som blev virkelig umulig og træls med tid.
(Jeg snakker sådan, at jeg havde migraine og kastede op næste hver dag, og gemte mig inde i toiletterne træls)
Jeg har lige flyttet skole her i begyndelsen af marts 2022 og det går meget bedre her.
De andre(mine klassekammerater) er søde og jeg har fået det lidt bedre med nogle ting.
Men tanker og følserne fra min gamle skoles går bare aldrig væk.
De sidder stadig i mit hoved og gør (nogle gange) gode dage træls når man kommer til at tænke på det.
Det føles som om at det stadig sker, også selvom at jeg har flyttet skole og jeg har ikke set mine gamle klassekammerater i næste et helt år.(jeg blev væk fra skolen i gennem de 2 første måneder i starten af 2022 og kom aldrig tilbage fordi vi fandt en bedre skole. Altså, det skole som jeg er på nu).
Altså lettere sagt, hvordan får jeg det bedre med noget i fortiden der gøre mig meget på stadigvæk ?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Når jeg læser dit brev får jeg lyst til at starte med at sige, at det gør mig glad at læse at du har fået det meget bedre på din nye skole. Samtidig gør det mig også ked af det, at du har haft det så skidt på din gamle skole, at du blev fysisk syg af det. Hvor er det godt at vide, at du nu har fået det bedre på den nye skole.
Det er virkelig sejt at du har været i stand til at starte på en frisk og få det bedre med dine nye klassekammerater. Du skal vide at det er virkelig godt gået! Det viser at du er en modig og vist også ret stærk person når du er i stand til møde nye klassekammerater og have det godt med at være sammen med dem. De dårlige erfaringer du har fra din gamle klasse kunne også have gjort at du helt mistede modet og troen på at det kan blive godt i en ny klasse.
Der er bestemt ikke noget at sige til, hvis tankerne, og ikke mindst følelserne, fra dine tidligere oplevelser stadig sidder i dig. Jeg er glad for, at du ikke beder mig om at sige, hvordan du kan glemme fortiden, men hvordan du kan få det bedre med den. For det er minder, som du vil blive ved med at have, men de behøver ikke at blive ved med at påvirke dig negativt.
En dag vil du måske endda kunne bruge det konstruktivt. F.eks. til at blive et bedre menneske med med langt mere empati og respekt for andre mennesker, end dem der mobbede dig. Jeg vil forsøge at komme med nogen gode råd til hvordan du opnår det.
Det første jeg vil råde dig til, er at få snakket med nogen om alt det, der skete på den gamle skole, og også om hvad det gør ved dig i dag. At få sat ord på dine tanker og følelser som gør ondt, kan ofte få det til at gøre lidt mindre ondt.
Nogen gange fordi det på en måde fylder mindre, når det kommer “ud”. Andre gange kan det være en hjælp, fordi man ikke helt forstår, hvorfor man føler eller reagerer, som man gør. Men det at man får sat ord på, kan gøre, at man forstår lidt bedre.
Måske har du f.eks. brug for at forstå, at det, du oplevede, mange gange ikke havde noget direkte med dig at gøre, men mere med dem der mobbede dig at gøre. Det er meget normalt, at dem, der bliver mobbet, giver sig selv skylden og begynder at tro, at det er dem, der er noget galt med. Er det også sådan for dig?
Hvis det er sådan du har det, tror jeg  du har brug for at forstå, at du er mindst lige så meget værd som alle andre! Og at du har mindst lige så meget ret til at have det godt og blive behandlet ordentlig og respektfuldt af enhver du møder!
Nogle mennesker oplever, at der er rigtig svært at slippe de dårlige oplevelser fra tidligere mobning. Så kan man heldigvis få hjælp. For eksempel er der nogle mennesker, der får hjælp ved at tale med en psykolog eller en anden fagperson. Det kan nemlig støtte én i at få bearbejdet de dårlige oplevelser. Måske får du også brug for det én dag. Så kan du måske tale med dine forældre om det. Du kan også prøve at tale med din lærer om det, hvis det er.
Lige meget hvad tænker jeg, at det vil være en god ide at få talt med en af dine lærere på den nye skole om, hvordan du har det, og hvordan det, du oplevede på den gamle skole, stadig påvirker dig. Det vil hjælpe dem til at forstå dig. Og måske gøre det nemmere for dem at hjælpe dig. Du skal vide at en skole har pligt til at hjælpe børn, der ikke har det godt.
Jeg ved ikke hvor meget du har talt med dine forældre om de ting, du har oplevet, men jeg vil helt klart opfordre dig til at tale med dem. Jeg tror nemlig, at det ville være godt at fortælle dem så meget som muligt, om hvad du oplevede på den gamle skole, og hvordan det stadig påvirker dig.
Hvis ikke du har lyst til at tale med dine forældre, er der måske nogle andre voksne, du kan tale med. Det kan f.eks. være nogle andre fra dine familie, en lære fra skolen, en pædagog fra din klub eller en vens forældre.
Hvis det er svært at starte en samtale kan du prøve vores guide her
Du er selvfølgelig også mere end velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen på 116111
Du kan også henvende dig til et andet tilbud, der hedder Headspace. Det er et anonymt og gratis samtale- og rådgivningstilbud til alle der er mellem 12-25 år. Her kan du også ringe, chatte eller sende en sms om på BørneTelefonen men du kan også dukke op i det nærmeste Headspace og få en samtale. Du kan også booke en videosamtale.
Jeg håber at du kan bruge mit svar og mine råd!
At du har skrevet til os viser, at du er i stand til at tage dine problemer i egen hånd og bede om hjælp. Den evne giver mig en stor tro på, at du nok skal få overvundet din fortid, så den ikke længere går dig på i din nutid.
Held og lykke med det hele
Kærlig hilsen BørneTelefonen