Mobning i skolen som har fulgt mig siden 7 klasse

Hej,
 jeg er nu 15 år gammel og bliver stadig mobbet. Siden 7 klasse har jeg været mobbet og det har været filmet af mobberen som lagde det på facebook og formspring bagefter. Det følger mig stadig og jeg går i 9 klasse.

Jeg har en kæreste som har set mig løbe ud af skolens døre for at slippe væk, han har da løbet efter mig ca. 16 gange på 3 måneder. Jeg gik i klasse med min mobber i 7-8 klasse og går nu i parallelklasse med hende. Jeg har siddet på kontoret i flere timer og været blevet hjemme i 2 uger pga mobning.

Nogle gange tør jeg slet ikke at tage i skole fordi at jeg ved hvad der venter mig. Jeg har været oppe at slås med hende og været under opsyn af lærer og gamle 9 klassere så jeg ikke gjorde det igen, for når jeg blir sur, så stopper jeg ikke før at jeg har gjort noget ved det, men det plejer ikke at virke.

Hvad kan jeg gøre for at stoppe mobningen? Jeg vil ikke flytte skole. Jeg har været ved lærer og psykolog, hvad mere? Jeg frygter at jeg kommer til at skære i mig selv igen. Hjælp, jeg er bange :'(

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.
Det lyder rigtig slemt med den mobning, du har været udsat for siden 7.kl. og jeg kan godt forstå dine reaktioner, hvor du bliver hjemme fra skole eller forsvarer dig med vold. Desværre løser det ikke dine problemer, så det er godt, at du har skrevet dit brev, for det er slet ikke i orden, det der sker.
Jeg tænker, at når du forsvarer dig med vold, løber temperamentet af med dig, og derfor har du svært ved at stoppe. Du skriver selv, at det ikke hjælper. Det lyder oven i købet som om du får endnu større problemer, fordi det bliver din reaktion, der kommer i fokus. Så oven i at du bliver mobbet, bliver du også udsat for straf fra skolens side, fordi du ikke vil finde dig i mobningen, men vælger at slå fra dig.
Det er en rigtig ond cirkel, du er kommet ind i. En ond cirkel betyder, at ligegyldigt hvad man gør, så fortsætter det onde med at køre rundt.
Jeg kan godt forstå, at du er bange, og jeg gætter på, at du både er bange for mobningen og for din egen reaktion på mobningen? Og så har du det så dårligt lige nu, at du også er bange for at begynde at skære i dig selv.
Det lyder som om, skolen har koncentreret sig meget om dig, ved at du f.eks. har talt med lærer og psykolog, men jeg går ud fra, at der også er blevet talt med hende, der mobber dig og måske også med andre, der er vidner til mobningen.
Du skal huske på, at det ikke er din skyld, at det går ud over dig, men at mobningen foregår, fordi du er i en gruppe, der har brug for at lære, hvordan man er sammen på en ordentlig måde. Du kan læse mere om mobning på vores hjemmeside.
Jeg tænker, at din skole måske kunne have glæde af at få besøg af Børns Vilkårs antimobbekorps- der laver trivselsforløb i klasser over hele landet. Det koster noget, men skolen må også være interesseret i, at mobningen stopper. Så måske skulle du foreslå din lærer eller din skoleleder det, og evt. også vise dit brev og mit svar..?
Jeg synes også, du skulle overveje endnu engang, om du evt. skal flytte skole. Jeg kender jo ikke så meget til din situation, men jeg ved, at sommetider kan det være den bedste udvej at komme væk og starte på en frisk. Hvis du har lyst til at snakke det igennem med en rådgiver, kan du ringe på BørnTelefonen på 116 111 eller logge dig ind på UngeChatten.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!