Brev
Mobning
Hej.
Jeg er lige kommet på en skole hvor jeg ikke kender nogle overhovedet.
Der er to piger der ikke kan lide mig fordi at jeg begyndte at tale ret meget med de andre piger og drenge, så de begynde at bagtale mig rigtig meget.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre nu for jeg har ikke rigtigt lyst til at tage i skole når jeg ved at de bagtaler mig.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Hvor er det godt, at du skriver ind til brevkassen. Jeg kan sagtens forstå, at du bliver utryg og mister lysten til at komme i skole, når du har en fornemmelse af at blive bagtalt.
Sådan skal det ikke være.
Skolen skal være et rart sted, hvor man trives med andre børn og skal kunne lære. Hvis ikke man trives, så kan det fx. være svært at finde overskud til undervisningen.
Derfor er det også dine læreres ansvar, at du har det godt i skolen.
Kunne du mon finde modet til at fortælle det, du oplever til en af dine lærere? Måske I sammen kan finde en løsning.
Det kan være, at din lærer opfordrer dig til selv at snakke med pigerne? Det kan være en god øvelse i, at snakke sig igennem en konflikt. Du kunne jo fortælle dem, at du har en følelse af, at de bagtaler dig og at det gør dig ked af det.
Det kan også være, at din lærer vil snakke med pigerne alene, eller at I alle sammen skal snakke med din lærer. Men det kan finde ud af, sammen med din lærer.
Det er i hvert fald vigtigt, at du får det sagt til en voksen. For du skal ikke gå rundt og føle dig bagtalt, blot fordi du har fået nye venner.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen