Brev
mobning
jeg er en pige som er 9 år og jeg bliver mobbet i skolen af nogle piger i klassen di kaler mig mange ting og øge navne di siger jeg er klam og dum og tyk.
men jeg er jo tønner in dem og det er træls at jeg bilver mobbet og jeg bliver og så sparket og Slået og jeg bliver og så ligget ned hele tiden det er træls KAn i give mig noget hjælp
kærlig hilsen a…
Pige, 9 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære a...
Mange tak for dit brev. Hvor er det flot, du skriver ind til os i BørneBrevkassen, når du har det svært.
Det lyder bestemt ikke særlig rart, at de andre piger i klassen kalder dig øgenavne og siger grimme ting til dig, det kan jeg virkelig godt forstå, du bliver ked af. Det er ikke rart, når nogen taler grimt til en.
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, at det er rigtig vigtigt, at du får hjælp af en voksen, så du kan få det godt i din klasse. Du skriver i dit brev ikke noget om, hvor længe det har stået på, eller om du allerede har sagt det til en voksen…? Men jeg tænker, det kunne være en idé at fortælle din klasselærer, hvordan du har det…? Måske kan du fortælle det til din mor/ far først, så hun kan hjæpe dig med at snakke med din klasselærer…?
Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at du finder en god voksen, som vil lytte til dig og hjælpe dig, for alle børn skal have det godt i deres klasse, og det lyder bestemt ikke som om, du har det godt for tiden… Hvis det ikke hjælper at tale med din klasselærer, så tænker jeg, at du og din mor/ far skal gå direkte til skolelederen, for de ting du skriver om lyder meget voldsomme...
Hvis du får brug for at drøfte det med en anonym voksen, er du altid velkommen på BørneTelefonen på 116 111 eller UngeChatten, hvor der sidder en rådgiver klar til at hjælpe dig alle hverdage fra kl. 11-23.
De bedste ønsker BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!