Brev
Mobning
Hej
jg er en pige på 13
der er blevet mobbet i snart 5 år
jeg prøvede at skifte skole men de hjalp ikke jeg har det stadig dårligt.
Dem fra min gamle skole råber stadig efter mig og dem i min ny klasse driller mig også,
jeg vil gerne sige det til mine forældre men kan ikke få mig selv til at sige det.
Hvad skal jeg gøre??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver!
Du skriver, at du er blevet mobbet i snart 5 år. Det lyder rigtig svært og slet ikke ok, at du stadig er udsat for mobning. Men hvor er det sejt og modigt, du skriver herind. Jeg vil skrive om de ting, jeg tænker kan være hjælpsomme, så du får hjælp og mobningen kan stoppes. Mit svar til dig, bliver lidt langt. Det håber jeg er ok med dig og måske kan du læse det lidt ad gangen og måske flere gange.
Du skriver, at du har skiftet skole men, at det ikke er blevet bedre. Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har talt med en lærer på din nye skole om det? De har jo pligt til at hjælpe dig og sørge for, at du har det godt på skolen. Alle børn har ret til at have det godt og der skal sættes en stopper for mobning. Har du mon lyst til at tale med en lærer eller en anden voksen? Det er vigtigt at du deler dine tanker med en voksen tæt på dig, så du ikke går med det alene. Måske har du allerede talt med en lærer?  Hvis du har talt med en lærer, har det så hjulpet og vil din lærer kunne tale med dine forældre?
Når du udsættes for mobning flere steder, både fra eleverne i din gamle klasse og dem i din nye klasse - så skal der voksne til og hjælpe. Det er et stort pres, at du udsættes for og der er brug for, at de voksne tager ansvar og arbejder sammen. Det er både klasselæreren i din gamle klasse og klasselæreren i din nye klasse, der skal tage ansvar og få eleverne til at stoppe. Måske er det skolelederne fra begge skoler, der skal tale sammen - hvis ikke klasselærerne gør noget ved det!?
For at få hjælp er det nødvendigt, at de voksne ved, hvad der foregår - ellers kan de ikke hjælpe, hvis de ikke ved det. Jeg ved, at det kan være svært at få sagt og kræve styrke at få sagt det til en lærer. Derfor tænker jeg på, hvad der mon blev gjort, da du skiftede skole? Ved din klasselærer på den gamle og nye skole, at det var på grund af mobning, at du skiftede skole?  Fotalte du eller dine forældre, hvorfor skoleskiftet kom på tale? Jeg spørger fordi, jeg tænker, at hvis de ved det, så er det måske lidt nemmere at få snakket med din nye klasselærer?
Det kan være, at det er svært lige at få det sagt til din klasselærer...måske vil et brev være nemmere at aflevere eller at skrive det i en mail på intra. Måske har du mod på at bruge dit brev og mit svar, og aflevere det til din klasselærer? Du skriver jo meget fint, hvad der sker og det du er bekymret for. Vil det være en mulighed du kan tænke over, og måske aflevere brevet, skrive et andet brev og aflevere eller en mail på intra - måske i dag? Jeg håber ikke, at du synes, at jeg presser dig for meget. Men jeg bliver bekymret for dig, og tænker, at der skal gøres noget hurtigst muligt. Lærerne i din nye skole, skal arbejde med mobning og trivslen i din nye klasse, så det bliver rart og trygt for jer alle at gå i klassen. Din klasselærer eller skolelederen på den nye skole, skal snakke med skolelederen på den gamle skole, så deres klasselærer kan stoppe elevernes råberi efter dig. De skal ikke forfølge dig, og udsætte dig for mobning, og det skal de voksne hjælpe med. Det kræver, at du får det sagt det eller, at nogen andre, som kan hjælpe dig, får det sagt...
Er der mon nogen, som du kommer i tanker om, der kan hjælpe dig med det, eller sige det for dig? Måske kan du lave en liste med dem du kommer i tanke om, veninder, familie, nabo, nogen på den gamle skole, eller nogen på den nye skole? Måske en veninde, der kan støtte dig? Hvem mon du tænker på først?
Måske vil det være hjælpsomt at se inde på vores hjemmeside om mobning, http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Mobning.aspx? Her har vi også gode råd og en værktøjskasse, som kan hjælpe dig med at få hjælp, hos dine lærere eller måske dine forældre?
Jeg har endnu ikke nævnt dine forældre, for du skriver, at du ikke ved, om du tør tale med dine forældre. Men, jeg tænker, at de nok vil være en støtte for dig, i at få det sagt til din klasselærer eller, at de snakker med din klasselærer. Hvad mon holder dig tilbage, er der noget du er bekymret for? Er du mon bange for hvad de tænker, eller hvordan de reagerer, hvis du fortæller, hvad der sker? Måske bliver de kede af det, vrede og frustreret over, at dem fra den gamle klasse stadig forfølger dig og nogen i den nye klasse driller? Måske skal de bruge lidt tid til at forstå, hvad der sker og hvad de kan gøre, for at mobningen stopper... Og herefter kan de hjælpe dig, med at snakke med dig og med din klasselærer på din nye skole.
De fleste forældre vil deres børn det bedste, og gøre alt hvad de kan for, at deres barn trives og er glad, men derfor kan det være rigtig svært at tale om.
Derfor tænker også, at et brev til dem vil være en lettere måde for dig at fortælle om mobningen? Måske bruge dit brev her og mit svar, eller et andet brev du vil skrive? Det kan også være en idé at skrive om det, i en sms til en af dine forældre, eller dem begge to. Så de ved, hvordan du har det og har brug for deres hjælp og støtte. Ville det være en mulighed?
Sommetider har forældre også brug for gode råd og idéer til, hvad de kan gøre. Hvis dine forældre har brug for at snakke med en rådgiver herinde fra, så har vi også en ForældreTelefon. De kan ringe helt gratis og anonymt på 35555557, eller sende en mail til os fra vores hjemmeside http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/ForaeldreTelefonen.aspx
Til sidst vil jeg gerne fortælle dig, at det ikke er din skyld, at de andre elever mobber, råber efter dig og driller. Det viser mig, at der virkeligt er brug for at arbejde med trivslen og mod mobning i din klasse. At der er mobning i en klasse, gør at der ikke er rart og trygt at være for eleverne. Det skal de voksne hjælpe med, for det er deres ansvar.
Lærerne kan få hjælp fra BørneTelefonen, fx ved at ringe ind til vores FagTelefonen, bruge de trivselsøvelser vi har på: http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale/trivsel-i-skolen.aspx og man kan også få vores SkoleTjeneste ud i klassen og på skolen. Måske har dine lærere andre idéer og måder at arbejde med, at eleverne har det godt sammen?
Nu har jeg skrevet om hvad jeg tænker, der kan gøres og har givet nogle forslag til, hvordan du kan fortælle det til en eller flere voksne, eller måske en veninde, som kan hjælpe dig og få sat gang i, at mobningen stopper - både fra din gamle klasse og i din nye klasse. Jeg har sat nogle links ind, for at vise dig, at der er hjælp at få, både for dig, dine lærere og for din forældre og det håber jeg, virkeligt vil hjælpe jer med at få en god stemning og trivsel i klassen, og få stoppet mobningen.
Du valgte at skrive brevet herind til, og det kræver styrke og mod. Det viser at du har styrke og mod, og at du gerne vil gøre noget for at stoppe mobningen. Lige nu er du måske fyldt lidt op, af mit lange svar til dig og de ting jeg har fortalt og mine forslag til dig? Det er helt ok, at du tager dig tid til at tænke, hvad du synes er bedst at gøre. Måske har du fået andre idéer, som er bedre for dig? Uanset hvad, så vil jeg håbe, at du bruger din styrke og dit mod, til at snakke med de voksne, så de kan tage over og gøre alt, hvad de kan og skal for at stoppe mobningen. Det kræver mod og styrke, og de ting har du allerede vist, at du har.
Du er selvfølgelig også, altid velkommen til at ringe eller sms'e til Børnetelefonen 116111. Vi vil meget gerne snakke med dig og hjælpe dig.
De bedste hilsner og tanker fra BørneTelefonen