Brev
Mobning
Min gamle bedste veninde bliver mobbet og derfor mobber hun nu mig.
Igår den 30/9-13 var hun ved at blive slået af min hjerteveninde og jeg cyklede 6 km i regnvejr hen til hende for at hjælpe men nu er hun ligeglad og synes kun det er sundt for hende og er ligeglad med andre.
Jeg er meget irriteret over det og hun har drillet mig og min bedste veninde siden 1 kl og nu går vi i 5.
HJÆÆÆÆÆÆLP
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at du synes, det er ubehageligt, når din veninde, som selv bliver mobbet, nu også er begyndt at mobbe dig. Jeg tænker, at hun nok ikke har det særlig godt, når hun bliver mobbet. Dem, som mobber andre har det heller ikke godt med sig selv.
Jeg synes, at det var rigtig flot af dig, at du ville cykle 6 km i regnvejr for at hjælpe din veninde efter at hun blev mobbet. Jeg forstår godt, at du føler, at det er uretfærdigt, hun så bare mobber dig bagefter. Måske tænker hun ikke selv, at det er det hun gør? Måske har hun det bare så dårligt at hun begynder at afreagere på andre?? Men det er selvfølgelig ikke i orden at hun ikke behandler dig godt.
Jeg fornemmer, at du egentlig holder af din veninde og gerne ville være venner med hende igen. Er det mon rigtigt forstået? Hvis det er sådan det hænger sammen, tænker jeg, at du måske kunne prøve at sige det til hende. Måske bliver hun glad for at nogle gerne vil hende det godt, og måske er det det hun trænger til?Hvis jeg tager fejl og du faktisk ikke vil være veninde med hende mere, tænker jeg, at det alligevel kunne være godt at få snakket med hende, da det altid er bedst at få snakket ud om tingene. Tror du, at du ville kunne det? Hvis I går på samme skole, kunne du måske bede din lærer om at hjælpe dig, så I kunne have en samtale sammen med din lærer?
Jeg håber, at du kommer lidt videre med det, som jeg har skrevet. Ellers er du også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du gerne vil tale mere direkte med en rådgiver.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!