Brev
Mobning
Brevet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Hej jeg heder T.
Jeg blev mobbet hele vejen igennem folkeskolen og er nu startet på gymnasiet.
De første to uger her var rigtigt fede! Der var ingen mobning og alle var rare og nye.
Sidste uge var der en dreng der fortalte om en fra hans gamle skole som de hele tiden dryhumped
jeg sad ved siden af og var overhovedet ikke en del af samtalen. Men så bringer han op at der skulle være en ny!
Han siger at T. kan bære vores nye. Jeg siger at hvis de prøver på det går de derfra med næseblod. Fordi jeg vidste de var hooked på ideen. Nu siger de konstant. “Hej T” på sådan en voldtægst lyst agtig måde.
Jeg føler at jeg ikke overlever meget længere hvis jeg igen skal mobbes. Håber virkeligt i kan hjælpe!
Andre drenge er også begyndt at følge trop og mobbe mig hvilket får de venner jeg hår fået til at stoppe med at gide mig.
(Jeg ønsker at forblive anonym)
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære T
Det er rigtig godt, at du har skrevet herind! Jeg vil prøve at hjælpe dig lidt videre.
Jeg kan godt forstå, at du med de oplevelser med mobning i bagagen, har fået nok!
Det glædede mig ellers sådan at læse, at du havde to uger på dit nye gymnasium helt uden mobning! Sådan håber jeg, at du kan få det igen. Derfor er det godt, at du reagerer hurtigt på, at nogle af drengene fra klassen, nu er begyndt at mobbe. Jeg tror det er vigtigt, at det bliver stoppet hurtigst muligt.
Du skriver, at du har sagt fra, men at drengene fortsætter, og at flere slutter sig til dem. Det lyder som et usundt fællesskab at være i for jer alle sammen, og det er så godt, at du reagerer på det.
Har du talt med en lærer om det? Kunne der være en lærer, som du har det godt med, som du kunne tale med? Mobning er nemlig ikke noget, man kan løse selv. Der er brug for handling fra lærerne, så det igen kan blive trygt for dig at gå i gymnasiet.
Derfor har lærerne også pligt til at reagere på mobning. Dit gymnasium skal have en antimobbestrategi, og hvis lærerne ikke reagerer på mobning, kan gymnasiet ende med at få en bøde. Hvis lærerne ikke reagerer, kan du klage. I første omgang klager man til skolens ledelse, og hvis de ikke stadig ikke reagerer, kan man klage til Den nationale klageinstans mod mobning.
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har talt med dine forældre? Jeg tænker, at de måske kan støtte dig i den situation, som du står i. Det kan også være, at der er andre voksne i din familie, som du kan tale med?
Måske kunne det også være godt for dig at få talt med nogen af dem, som du føler dig tættest på i din klasse. Nogle af dem, som du først blev venner med? De ser også, hvad der sker, og måske bliver de også utrygge og vil gerne have nogen at stå sammen med mod mobningen? Måske kunne du prøve at skrive til dem eller mødes uden for skolen? Så er det måske nemmere at komme til at tale sammen på en god måde.
Jeg håber virkelig for dig, at din situation forbedrer sig hurtigt, og at I som klasse vil fungere godt de næste 3 år.
Du er også velkommen til at skrive eller ringe til os igen, hvis du oplever, at situationen forværres eller bare ikke bliver bedre! Vi vil gøre vores bedste for at hjælpe og støtte dig, og du kan ringe eller sms’e med os på 116111. Vi har også en chat på vores hjemmeside.
Det er sejt, at du har skrevet til os, og du har ret til at være tryg på dit gymnasium.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen