Mobning..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,
Mange tak for dit brev – hvor er det godt, at du skriver ind til BørneBrevkassen, for det du oplever i skolen og efter skolen er slet ikke i orden. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig…
Du fortæller, at du dagligt bliver mobbet af en gruppe elever fra 8. klasse på din skole. Når jeg læser dit brev, er jeg lidt i tvivl, om du også bliver mobbet af nogen fra din egen klasse..?
Jeg tænker, at det må være rigtig svært for dig hver dag at blive kaldt alt muligt grimt og nedværdigende…
Jeg kan forstå på dit brev, at du har en bedste veninde (dejligt), der har oplevet nogen af de samme ting som dig… Jeg tænker, at det er godt, at du har en bedste veninde og at I kan støtte hinanden – for når man bliver mobbet, kan man måske godt gå hen og føle, at det er ens egen skyld, eller man kan gå hen og blive rigtig ensom.
Jeg tænker, du skal vide, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet… Jeg tænker, at det handler om, at der på din skole i netop den 8. klasse er blevet skabt en rigtig dårlig måde at være sammen på.
Det betyder, at det blandt eleverne i den 8. klasse er gået hen og blevet normalt at behandle andre mennesker dårligt. Jeg tænker, at de sikkert har det rigtig dårligt med at mobbe f.eks. dig, men at der måske ikke er nogen af dem, der tør at sige fra og stoppe med det, fordi de er bange for, at det skal gå ud over dem selv. Mon det giver mening for dig..?
Den episode, du beskriver, lyder meget voldsom, og jeg tænker, at du og din veninde skal finde en voksen, der kan hjælpe jer… Men også en voksen der kan hjælpe dig med at få stoppet den daglige mobning.
Mon du kender en voksen, du har tillid til, og som du kan tale med..? Og mon du har fortalt dine forældre om, hvad der sker ovre i skolen..?
Jeg tænker nemlig, at det måske kunne være godt for dig at få støtte og opbakning fra dine forældre… Tror du, at du kan det..?
En anden mulighed kan være, at du taler med din lærer om det, eller måske en af de voksne i klubben...? Det er nemlig sådan, at både lærere og pædagoger skal sørge for, at alle børn trives og har det godt i både skole og klub. Det er aldrig dit ansvar alene at få mobningen til at forsvinde… Det er de voksne, der skal handle og hjælpe børn, der bliver mobbet!
Mon din veninde måske kan hjælpe dig med at få sagt det til en voksen?
Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111. Måske kan det være en god idé at tale med én af vores rådgivere før eller efter din snak med dine forældre, lærer eller pædagog..?
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen.
Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!