Brev
Mobning
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 12 år, her på det sidste har jeg ikke haft det godt med skolen jeg har stået i nogle store problemer hvor jeg er blevet helt mast af de 2 snopper fra 5 klassetrin jeg blir skubber, kalder mig tyk og overvægtig hvilket min familie og andre venner ikke siger.
Jeg får det skidt med mig selv. der bliver lavet en masse rygter om min tilværelse jeg har mistede deromkring 18 veninder og det er ikke overdrevet…. jeg mister min bedsteveninde efter sommerferien. jeg ved ikke hvad jeg skal forholde mig til 🙁 Jeg har også en kæreste som jeg bliver mobbet med men jeg elsker ham højt hvad skal jeg gøre?!
JEG VED I HAR RIGTIGT TRAVLT MEN JEG HÅBER PÅ AT KUNNE FÅ AT VIDE HVAD JEG SKAL GØRE
Hilsen den der er knust
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du, der føler dig knust.
Det er godt, at du har skrevet til BørneBrevkassen. Det er slet ikke i orden, at du bliver behandlet på den måde i din skole, for alle har ret til at gå i skole uden at blive generet.
Det lyder rigtig grimt, det der foregår, og jeg kan godt forstå, at du får det skidt med dig selv.
Du skal huske på, at det ikke er din skyld, at du bliver mobbet, og at det ikke er,  fordi der er noget galt med dig. Men du går åbenbart i en skole, hvor der er opstået en dårlig stemning og en kultur, hvor der ikke er plads til alle i fællesskabet...
Du skal også vide, at når der er mobning i en skole, er der brug for, at de voksne hjælper med at stoppe det. Mange, der bliver mobbet, tør ikke sige det til lærerne, men så længe lærerne ikke ved, hvad der foregår, kan mobningen blive ved. Kun ved at tage det frem i lyset, kan mobningen stoppe. Du kan læse mere om mobning på vores hjemmeside.
Derfor tror jeg, det er rigtig vigtigt, at du får fortalt en af dine lærere om din skolesituation. Måske er der én, som er særlig god til at lytte, og som du har tillid til?
Hvis du synes, det er svært at få sagt, vil jeg foreslå, at du viser dit brev til den lærer, du vil tale med. Så har I et godt udgangspunkt for en samtale.
De fleste skoler har en plan for, hvad de skal gøre, hvis der er mobning. Måske har din skole også det? Og måske har din skole en AKT lærer, der er særligt uddannet til at hjælpe eleverne med at stoppe mobning og med at få et bedre klima i klassen og i skolen.
Det er også muligt at få hjælp udefra, f.eks. fra Børns Vilkår ved at der kommer en fra vores Skoletjeneste ud og hjælper med at skabe et bedre klima.
Hvis du ikke synes, at det hjælper nok at snakke med din lærer, vil jeg foreslå, at dine forældre henvender sig til skolen, for du har ret til at have en god skolegang, og du har ret til at være fri for mobning.
Til lykke med at du har en dejlig kæreste, som du elsker højt. Ham skal du bare nyde.  Det er nemlig kun dig selv, der kan bestemme, hvem du vil være kæreste med. Ingen andre kan bestemme det.
Jeg håber, du har fået lidt mod på at gå videre med din skole situation, så den forhåbentlig bliver bedre fremover. Hvis du har brug for det, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller til at logge dig ind på BørneChatten.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!