Brev
Mobbet i 6 måneder
Kære børnebrevkasse.
Jeg er blevet mobbet i 6 måneder, men er nu flytte skole.
Jeg har stadig de tanker i baghovedet hvor 2 piger kom hen til mig og sagde hvad fanden jeg havde gang i. Det rørte mig, og jeg begyndte og græde op af min veninde der gik en klasse under mig. Jeg løb ind på toilettet, og skrev straks til min mor hun skulle komme og hente mig på skolen. Hun kom med det samme fordi hun vidste godt jeg ikke havde det godt. Hun skrev jeg skulle komme ud til parkeringspladsen, men jeg havde låst mig inde på toilettet, og alle pigerne stod udenfor og kastede vådt papir ind til mig, så jeg turde ikke komme ud.
Min mor kom ind og fik alle pigerne ud af toilettet, i det der kommer min matematik lære ud, fordi vi skulle til at have matematik lige da jeg sag inde på toilettet. De stod længe og snakkede med hinanden, og jeg kunne høre alt hvad min mor fortalte til min lære. Han blev overrasket over havd der lige havde forgået.
Min mor fik kaldt mig ud af toilettet og jeg stod og sagde til min mor jeg ikke gad og være her mere. Vi gik ud af toiletterne og der stod alle pigerne og grinede. Jeg kiggede bare ned i jorden. Jeg så min bedste drenge ven stå overe i hjørnet, han vidste jeg ville flytte, jeg begyndte igen og stå at tude, og begyndte at synke sammen, jeg kunne ikke se ham øjne, fordi jeg skulle væk fra ham. Han kom løbende hen til mig og begyndte at kramme mig, han sagde han elskede mig og han var glad for jeg var hans bedste Ven. Jeg sagde ilm og gav ham et farvel kram. Jeg havde altid bedst kunne med drengende, vi gik igennem klasse, og alle kiggede ked af det på mig, jeg tog mine ting og satte mig ud i bilen.
Mig og min mor kørte hjem, da vi kom hjem stod min far og kiggede, han kunne jo ikke forstå jeg var blevet mobbet. Min mor havde lavet en aftale med min matematik lære skulle snakke med min klasselærers, fordi nu havde jeg gået til klasselære alen, men også med veninder og med min mor. De lavede en aftale om at de skulle ringe samme dag, men vi hørte ikke fra dem. Men næste dag ringer min klasselære til mine forældre, min mor flipper helt ud og sagde at hun skulle få syr på de kællinger der var i den klasse, og sagde jeg var flyttet. Min klasselære spurgte så min mor om jeg ikke kom og sagde farvel. Jeg ville gerne sige farvel til drengende, men min mor sagde nej.
Nu er det 7 måneder siden det her skete, og jeg tænker på det hver dag, jeg begynder at græde, når folk ikke ser det. Jeg kan ikke klare det. Nu går jeg på en international School, hvor jeg er rigtig glad for at være. Men jeg kan ikke komme over det.
Ps jeg har stadig kontakt til min bedste ven, men vi ser ikke hinanden mere, vi skriver bare sammen.
Venlig hilsen den pigen som er ked af det vær eneste dag.!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Først og fremmest, er jeg rigtig glad for, at du har det godt og nu går i en klasse hvor du er glad for at være.
Du fortæller, at det er 7 måneder siden, at dette skete, men at komme sig helt over så voldsomme oplevelser, kan godt tage noget tid.
I dit brev har du beskrevet den voldsomme oplevelse med så mange detaljer, at jeg fornemmer, at du i en eller anden grad har genoplevet det hele mens du skrev. Det må have krævet utrolig meget af dig, mod og en stærk vilje til at ville vende skuden og være gladere hver dag.
Jeg kommer til at tænke på, om du stadig taler med din mor om det der skete, eller om det hele nu handler mere om, at du har det godt i den nye klasse? Jeg synes det lyder som, om at din mor har en stor rolle i dit liv og måske netop hun kunne hjælpe dig med at finde en at tale med, om dette? Måske en psykolog eller en terapeut, kunne være en idé?
Grunden til at jeg mener det er vigtigt at du får talt med nogen om oplevelserne er, at det kan være lettere at komme videre, hvis oplevelserne bliver bearbejdet og afsluttet. Når det er vigtigt at bearbejde voldsomme oplevelser, er det fordi de følelser man havde før, under og efter oplevelsen stadig kan blive aktiveret – vakt til live, hvis man kommer i en lignende situation igen. Jeg kan forestille mig, at du måske allerede har talt lidt med din mor om de ting, der skete ”før” og ”under” oplevelsen. Hun var jo faktisk vidne til en del af mobningen, da hun hentede dig. Jeg gad vide om I også har talt om hvordan de oplevelser påvirker dig nu – altså ”efter” oplevelsen? Det er nemlig vigtigt, at du lærer noget om hvordan du kan lægge det bag dig og vide hvad du kan gøre, når oplevelserne dukker op engang i mellem. På den måde kan man lære hvad man kan gøre, for ikke at føle sig overvældet af fortiden, men selv styre hvor stor indflydelse den skal have på ens fremtidige liv. Hvordan lyder det mon? Jeg håber det giver mening!
Jeg forstår godt, at du ikke havde mod på at møde op i din klasse og sige farvel til pigerne og jeg tænker, at din mor ville passe på dig, da hun sagde nej til at du skulle møde op på skolen. Måske har du selv tænkt på, at et farvel, kunne have bidraget til at ’kapitlet’ var blevet afsluttet? Men måske er det at skrive brevet, en del af en bearbejdning, som jeg tror, kan være nødvendig, for at du kan holde fast i alt det gode du har startet ved at skrive hertil: Nemlig at ville hjælpe dig selv til en hverdag med glæde!
De gode oplevelser på den nye skole, håber jeg vil give dig al den energi du har behov for, for at bearbejde og afslutte det ”kapitel” der stadig hver dag fylder op i dig.
Kærlig hilsen BørneTelefonen