Mobbet

Hej! Jeg er en pige på 12 år og jeg bliver mobber af min storebror. Hver dag kalder han mig for luder, gay, kran og andre ting som det.

Han gør de mest latterlige ting som fx at høre musik på højeste lydstyrke, Slukke lyset når jeg går i bad, låser døren til kælderen så jeg ikke kan komme op og meget mere.

Han kommer ind på mit værelse hver 10 minut bare for at kalde mig luder unge og rode mit værelse til. Når jeg siger stop siger han “du er en kvinde så du har ingen rattighedder” mine forældre ved det godt.

Hver dag prøver de at stoppe ham men han stopper aldrig. Hvad skal jeg gøre

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 12 år.

Det lyder meget ubehageligt den måde, din store bror behandler dig på. Jeg kan godt forstå, at du føler dig mobbet af ham. Og at du gerne vil vide, hvad du skal gøre ved det.

Det lyder meget væmmeligt, at du bliver låst nede i kælderen og ikke kan komme op. Og jeg tænkte på, om du måske kunne få en snak  med dine forældre om det igen?

Jeg kan læse, at de er klar over, hvad han gør. Og at de prøver at stoppe ham. Desværre uden held. Men det er vigtigt, at de ikke giver op. For det er ikke godt for hverken dig eller din bror, at han opfører sig så voldsomt overfor dig. Det går faktisk ud over hele familien. Så det er vigtigt, at I får noget hjælp.

Du kunne spørge dine forældre, om I kan tale sammen alene. Og så kan du fortælle dem, hvordan du har det. Det er også en god ide at vise dem mit svar – så de ved, at det er alvorligt og vigtigt, at det stopper. Men også at de kan få hjælp til at passe på dig. Og hjælp til din bror, så han også kan få det bedre.

Der findes god hjælp til familier, hvor der er mange konflikter. Fx findes der forskellige former for støtte fra kommunen. Det kan fx være rådgivning til dine forældre eller støtte til din bror. Det kan dine forældre høre mere om, hvis de fx ringer til ForældreTelefonen på 35 55 55 57 eller ringer til familierådgivningen i jeres kommune.

Dine forældre har pligt, til at hjælpe dig og sørge for, at du ikke har det skidt. Hvis du ikke føler, at de gør nok ved det, har du måske en anden voksen du stoler på, som du kan tale med? Det kan være en fra familien, en lærer eller pædagog fra skolen eller hvis du går til noget i din fritid, kan der måske være en, du kan tale med der?

Du kan prøve, at snakke med den person du stoler på, om hvordan din storebror behandler dig. Så har de også pligt til at hjælpe dig, så du kan få det bedre derhjemme med din storebror.

At din storebror siger, du ingen rettigheder har, fordi du er en kvinde, det passer ikke. Du har lige så mange rettigheder som ham og alle andre mennesker.

Jeg håber at det lykkedes jer at få et bedre søskende forhold. Bare det at du har kontaktet BørneTelefonen viser, at du har mod til at passe på dig selv og søge den hjælp, du har brug for. Det er rigtig flot af dig.

De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.

Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning

Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.

Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.

Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.

Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.

Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.

Trin-for-trin hjælp

Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed

Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.

Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!