Brev
Min veninde blev mobbet
Hej BB,
Jeg er en pige på 12 år, som har et problem. For 2 år siden blev min veninde groft mobbet. Jeg så hende hver dag blive mobbet af de store drenge, men jeg stod bare som en statue, og gjorde ingen ting for at stoppe dem. En dag da jeg kom ud i skolegården, lå hun på jorden, mens drengene sparkede til hende. Jeg kunne se at hun var ked af det, og at hun græd, men jeg turde ikke stoppe dem, for jeg var bange for at jeg også ville få en omgang.
Trods det er vi stadig bedste veninder, men jeg forstår ikke hun gider, for jeg har jo aldrig stoppet drengene, når at de har mobbet hende. Jeg ved at hun vil stoppe dem hvis det var mig der lå der, og det er derfor at jeg har så dårlig samvittighed. Mobberiet stoppede for 1 år siden, men det har taget hårdt på hende, og hun er ikke lige så glad som hun var en gang.
Her for en måned siden tog vi snakken i klassen, og jeg indrømmede at jeg ikke har gjort nok for at stoppe drengene, når de har mobbet hende.
Mot spørgsmål er om jeg er en god veninde eller om det var forkert at jeg ikke gjorde mere for at stoppe dem. Senere har jeg set andre blevet mobbet, og jeg har stadig ikke gjort noget. Skal jeg tage snakken med mine forældre, eller lærer og fortælle hvad jeg har set, eller skal jeg selv gribe ind næste gang jeg ser noget? Håber at i vil svare hurtigt! Tak på forhånd…
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Jeg synes, det er et rigtig godt spørgsmål, du stiller, og jeg tror, at rigtig mange børn og unge kender problemet.
På den ene side ved de fleste efterhånden, at det er vigtigt at gribe ind, hvis nogen bliver mobbet, og på den anden side kan det være svært, fordi man tit er bange for selv at blive mobbet.
Det er præcis det, du selv beskriver i dit brev.
Jeg synes, det er fint, at du har indset, at du nok burde have hjulpet din veninde, dengang hun blev mobbet. Det var du ikke klar til dengang, fordi du var bange, men nu lyder det som om, at det vil du gøre næste gang. Til lykke med at du har lært af dine erfaringer, det er en god ting at kunne.
Det er godt at høre, at I har snakket i klassen om mobning, og at du stod frem og fortalte, at du ikke greb ind. Flot!
Du spørger, om du er en god veninde, når du ikke griber ind over for mobning. Jeg synes, at gode veninder støtter hinanden, og det betyder bl.a. at reagere, når den anden bliver mobbet.
Måske skulle du snakke lidt mere med din veninde om dine tanker. Hun er den nærmeste til at fortælle dig, om du er en god veninde stadigvæk. Og måske skulle du vise hende dit brev, så hun kan se, at dette spørgsmål betyder meget for dig.
Så hvis du får snakket ud med din veninde, og hvis du er klar til at handle anderledes næste gang, du ser nogen blive mobbet, synes jeg roligt, du kan se dig selv i øjnene. Vi kan nemlig alle sammen fejle, og det vigtigste er, at vi lærer af vores fejl.
Hvordan du så skal reagere ved mobning, synes jeg afhænger af situationen. Du skal gøre det, du synes, er muligt. I nogle situationer kan det måske være muligt at gribe direkte ind, og i andre vil det være bedre at fortælle en voksen om, hvad du har set.
Det vigtigste er, at du reagerer, så der er mulighed for at stoppe mobningen. Den trives nemlig bedst i det skjulte. I det øjeblik den bliver synlig, kan der ske ændringer. Du kan læse mere om mobning her på vores hjemmeside.
Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om hvordan man kan stoppe mobning
Bliver du mobbet, holdt uden for, kaldt øgenavne, drillet, ignoreret eller bliver du måske skubbet eller slået? Lige meget hvad skal det stoppes, for ingen mennesker skal finde sig i mobning.
Mobning forgår også på sociale medier. Det kaldes cybermobning, digital mobning eller internet mobning. Net-mobning kan have store konsekvenser, fordi det kan være svært at slette igen og det kan betyde, at den der mobbes, aldrig får en pause fra mobberiet.
Måske man kunne tro, at mobning kun forgår mellem mobberen og mobbeofferet, men faktisk er mobning ofte et resultat af en dårlig kultur i klassen. Mobning er hele klassens problem. Vidste du at din skole også skal have en antimobbestrategi? Og hvis du fortæller skolen, at du bliver mobbet, er det deres pligt at hjælpe dig.
Hvis du selv eller en du kender bliver mobbet, så kig på siden her og få hjælp til hvad man kan gøre for at stoppe mobning. Du kan se film, læse andre børns breve og BørneTelefonen svar eller du kan se, hvordan du klager til din skole.
Guide
Bliver du mobbet? Har skolen ikke hjulpet? Så har du ret til at klage. Følg guiden og se hvilke muligheder du har.
Trin-for-trin hjælp
Alene og udenfor? Få flere råd om ensomhed
Alle kan føle sig ensomme engang i mellem. Men hvis følelsen fylder meget i dit liv, er det vigtigt, der bliver gjort noget ved det.
Følelsen af ensomhed er aldrig din egen skyld, men der er heldigvis mange ting, du kan gøre selv. Læs mere om hvad ensomhed er, hvordan andre børn oplever det og få en masse råd!