Brev
Min klasse driller mig
Hej bb
jeg er en pige på 11 snart 12 år.
Jeg skriver har ind fordi at jeg pjækker tit fra skole
jeg gør det fordi jeg ikke kan være der henne fordi jeg har paranoid skizofreni (det er ikke hash som har udløst den)
men os henne i min skole bliver jeg kalder de mig for hash misbruger og alkohol misbruger
jeg har kun røget hash 1 gang (da jeg havde fået min dianogse) eller ryger jeg kun cigaretter og jeg har været fuld 5 gange men jeg ved ikke hvordan de har fundet ud af det
nogen gange kalder de mig os psykisk syg, men hvordan får jeg dem til at stoppe.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige, Mange tak for dit brev og for din ærlighed. Jeg er rigtig glad for du skriver herind. Ud fra det du skriver lyder det til at det er drillerierne i skolen du godt kunne tænke dig stoppede, og jeg vil i mit svar prøve at give dig nogle råd til hvordan du kan få det bedre når du er i skole. Det er vigtigt at du ved at det ikke er din skyld at du bliver drillet. Hvad du gør, er dit valg, og berettiger ikke andre fra din klasse til at overdrive det til at sige du er misbruger eller drille dig med det. Hvis der foregår sådan nogle ting, er det faktisk ofte et udtryk for at klassen ikke har det så godt. Ved du godt at det er skolens og dermed også lærernes ansvar at sikre at alle børn kan være trygge når de er i skole? Det kan godt lyde som om at hele din klasse kunne have glæde af at arbejde med hvordan man er en god ven. Jeg tænker at det kunne være godt for dig at fortælle en lærer som du er tryg ved om de ting du bliver drillet med og om hvordan du har det. Det kan også være at der på den skole du går er det der hedder en AKT-lærer? En AKT-lærer er en lærer som har særligt fokus på hvordan eleverne har det. Måske du kunne spørge en lærer eller en på kontoret om I har sådan en lærer på din skole? Det kunne også være at det var rart for dig at snakke med dine forældre om det? De ville muligvis også kunne hjælpe dig med at tage kontakt til en lærer? Jeg synes du virker som en pige der har mange gode tanker om hvad der er rigtigt og forkert, og selvom jeg er sikker på at du kan klare meget selv, synes jeg det er vigtigt at du får snakket med en voksen om hvordan du har det. Jeg tænker også at det måske ville hjælpe på at du ikke pjækkede fra skole, hvis du fik det bedre når du var i skole. Hvad mon du tænker om det?
Du skriver du har fået stillet diagnosen paranoid skizofreni. Jeg bliver nysgerrig på, hvem der mon har stillet denne diagnose og hvad hjælp har du fået/får du? Jeg bliver nysgerrig på om din lærer/skolen er vidende om dette og hjælper/støtter dig i din hverdag? Jeg håber du vil tage fat i dine forældre, så I sammen kan få talt med skolen om hvordan de bedst kan støtte op om dig, så du kan få en tryg og god skolegang uden drillerier.
Jeg håber du kan bruge mine råd til at komme videre på en god måde. Du skal vide at du også altid er velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111. Her sidder erfarne rådgivere der er vant til at snakke med børn og unge om alt hvad de måtte have på hjerte. Mange kærlige hilsner, BørneTelefonen